« Home | celoteh hari ni... » | February » | Din Cipan....In Remembrance » | I Miss My Silent Heart... » | Heart Thoughts » | The Eastern Peninsular Trip » | The 7 in 1 blog!! » | Just a short notice... » | Parti Rumah Lak! » | Jamuan Meche »

Saturday, March 11, 2006 

ape cer psmku ini??!!!!

assalamualaikum...

pejam celik pejam celik dah sampai bulan mac....dah lame giler xupdet blog ini...sudah terbengkalai rupenye...dah xtau nak tulih ape lagi dah...xde idea....xde aktiviti...xde citer...xde kemendenyer....warghhh

okaylah bukak cite2 poyo2 dulu arr....semalam test2 comm. pulak...rentetan daripada kesilapan yg berlaku dlm test1 spt yg dicitekan dalam blog lepas, kengkononnyer kali ni dah lebih prepare dari awal...dah insap dah, tobat xnak last minit stadi...tapi akhirnya stadi jadi stadis....lagi sengal jadinye
aderlaa...memandangkan nota chap.6 a.k.a. bab antenna xde (sebab xamik awal2), maka secara percumanya satu soklan burn begitu sahaja...stadi bab 4 n 5 je...tu pun, seblum tuh dah stadi smith chart dah le xberape paham, jawab test langsung blank terus...bantai je lar lukih pelbagai jenis bulatan beraneka saiz serta berjela2 garisan yg sebnarnye tidak langsung menjerumus kearah penyelesaian masalah...warghhh....ni semua bapaknye pasal le nih...dah le dewa comm.,tp xnak ajar aku yg bengong nih...lecturer kami kate sape dpt kurang dari separuh dari markah penuh, siaplarr....konpem aku kene basuh cuci bersihnye putih melepak nanti...keneler bersedia aku utk enablekan 'noise reduction' utk telinga aku, serta 'screen saver' utk mata aku...huuhhuhu

semalam dah start main bola, setelah 5 bulan (diulang, 5 bulan) tak kenal rupabentuk bola cemana...(kecuali kat tv, especially bile arsenal berjaya membalun real madrid a.k.a. galac-tikus utk layak ke qf hahaha)...rupenye skill aku masih ade lagi rupenye...masih mampu membuat percubaan2 tepat kearah gol serta assist2 yg menarik...cube jadi lebih cepat pancit dari biase...ptg nih nak turun lagi, nak improvekan stamina sket lg...huahuahua...tp hari ni lak jadi malas balik nak turun....injured le katekannn...(alasan turun temurun yg boleh diterima pakai sepanjang masa)...

...ape yg aku melalut nih? sudah lari dari topik asalku iaitu...P.S.M....Pening Sepanjang Masa....warghhh...sekarang kami dlm tempoh2 yg getir utk menyiapkan segala macam yg patut...ade
sekitar 3 minggu lagi nak seminar... pergghhh gile kejap je rasenye...tuler, mase awal2 nak enjoy je memanjang, tak nak start awal2...kan dah padan muke...aku ni pon kire agak baru start gak (sekitar 2 minggu lepas) walaupun benda komponen dah ade awal2 dah....tp nak kate projek aku barai, tak jugak...rupenye adeler nampak sikit membuahkan hasil walaupun tak menjadi sepenuhnya...sebagaimana korang dah tahu, aku membuat projek psl 'hot-swap' untuk IDE hard disk...dienyer litar prototaip dah buat dah atas breadboard...memacam cabaran dah ditempuhi...Current xcukup ler, output 12V xde, silap sambung litar n eventually terbakar gak satu MOSFET aku (blh nampak api keluar..hhuhu)...tp last2 ade jugak output yg dihajati, tp rasenye litar nih kurang stabil agaknye...hard disk mmg hidup, tp cam lemah semacam je (boleh dgr
bunyi head begerak2...)...mungkin kene buat atas PCB gak baru ok sikit...anyway, selain litar, software application juga ade aku buat...nak memudahkan user nak tekan button ape yg patut dlm Windows...pakai VB jer, drag n drop icon kat tepi jer...tp ade source code yg terpaksa cari kat internet gak...xpe2...harap2 tak banyak je lagi yg tinggal...



haa..niler workspace dimana aku buat keje2 testing
litarku...perhatikan tools2 yg diperlukan utk merealisasikan litar nih...(majoritinye diprovide oleh abah, TQ :D)...kita usha tgk...solder dlm kole...solder wire....solder flux...solder sucker...playar beraneka jenis....knee guard (utk melindungi lutut drpd percikan timah...hahaha poyo je)....kanta pembesar...multimeter...breadboard...botol minyak wangi (ni bapak punye..nak kasi barang elektronik aku bau harum kott)...2 ketul hdd...ac adaptor...even power supply computer pon kene pakai gak...


ni mamat poyo mane ntah...saje nak menunjukkan kerajinan diri
membuat keje...huhuhu..


...ni closeup circuit aku...bersepah giler wayar dicucuk...setiap komponen dilabelkan utk memudahkan pengkajian...hahaha..perhatikan
Hot-Swap Controller IC (kiri)...memandangkan ia adalah SMT, dan breadboard adalah through-hole, maka kenelar sambut kat soket ic camni...perghh susah maa, 3 jam nak pateri menatang nih je...dah le kecik, rapat pulak tuh pinnyer...tp itu still xcukup mencabar lg...tgk N-Channel MOSFET (kanan,ade 2 tuh)...tak tersaikokah anda?? MUJURLAH, aku hanya perlu sambung 3 pin JER...(utk Gate, Source, Drain...semua mosfet ade 3 kaki jer...sesetengah pin lain tuh adalah dari node yg sama)...kalau sumer 8 pin kene sambung...boleh jadi giler kot..


ni saje nak tunjuk comparison size antara Hot-Swap Controller IC (Intersil HIP1012A) dgn MOSFET (International Rectifier IRF7603) nun...


inilah die MOSFETku yang telah hangus dimamah api akibat litar
pintas...dah jadi ape ntah..


haaaa tengok...hard disk aku mmg idup..(lampu hijau menyala...)...tp tuler, die semput sgt,lampu LED merah a.k.a. fault indicator (gambar offset) kejap menyala kejap tak...iskk aperle yg slacknyer.


UPDATE: nak tgk komponen terbakar lagi? boleh je...aku ni terer gak dlm bab2 menjahanamkan komponen elektronik nih :p entah apekejadahnya pulak, perintang 10ohm aku lak buat hal...boleh nampak api menyala n terkeluar asap2 cam bakar ayam panggang je...hampes...


UPDATE: ni closeup perintang 10ohm aku yg telah hangus....


ni ler application yg sempoi giler aku buat...kire oklar bagi
seorang programmer amatur....tp setakat taruk button n listbox dari menu tepi je...kalau tekan takde kuar ape pon...huhuhuh

weh...woi...oit...ko gila ke...bila umah ko nak online...wakakakakakakakakaka

hai...
lama xdengar citer pasal PSM ko...
anyway... gudluck la yer...
jgn nak berlengah2 lagi..
selagi ader masa nih, buat jer...sampai xtido malam pun xper..

wat elok2 yer...
*nampak grand jer... hopefully berjaya, ek..
k...bubbye!!!!

huhuhu.. jgn bersedih saudara shahiran.. sume itu takdir.. kita harus berserah.. jgn putus asa.. ganbare!

Post a Comment

About Me

  • I'm Shah-Azz, Inc.
  • From Putra Permai, Selangor, Malaysia
  • Excellence Forever...
My profile

Affiliations

    Powered by Blogger

    Innovation delivered

    Get Firefox

    Alternative Browser Alliance

Statistics

Malaysian Time

Your IP Address

Counters

    Free Hit Counter

Locations

Online Users

Your Origin Links

Who Links To Me?

Countries

Education Level

Chatterbox


Secrets Of My Name

Islamic Center

Prayers Time

Hijriah Date