« Home | nak tipu pon cover2 sket arrr....warrghh!!! » | 50kg to 50.00001 kg....darn!! » | ganas nih... » | The Quest for Mobility - Rabunkah Aku? » | Electronics DIY Part III - Repair Headphone Bunyik... » | Electronics DIY Part II - Dari Bluetooth Internal ... » | The Quest for Mobility - N00bie's Prelude » | Electronics DIY Part I - Membuat PCB Sendiri di Rumah » | Inspiring Mode » | Flood - The Aftermath »

Tuesday, April 10, 2007 

Eectronics DIY Part IV - handset pakai power charger terus tanpa bateri

assalamualaikum dan slamat sejahtera...adakah anda sihat walafiat? disini abang shaggy akan meneruskan segmen 'elektronik - tak reti2 buat sendiri ker?' bahagian IV...dalam dunia yg serba moden canggih manggih nih, kita tak lari daripada menggunakan telefon bimbit atau headphone..ops silap itu dah cite dlm bhgn III...handset atau handphone...ade yg ade belutoot, ade kamera, ade 3G, ade mini laptop, ade peti ais dan basikal disepadukan sekali dalam satu mende alah yg kecil lagi cinonit..tapi kelemahannye ialah, memandangkan ianya mudah alih, maka orang asyik alih sane sini je kemane aje..xbleh duk setempat...so bagaimana mau buat ia tidak mudah alih? jadikannye telefon fixed lain cam kat rumah anda..hararrarra...ok ok serius nih..dalam kes saya, bateri handset motorola t190 dah kong tahap cipan dah ni..oleh kerana saya xde duit nak beli bateri baru, dan tanpa bateri maka xbleh la bergayut menelefon dan memesej aweks2 disane nun, maka saya kenelar gune power charger handset tu sendiri...ni yg jadi problem..maybe hp yg terlebih canggih nih boleh pakai charger tanpa bateri, walaupun saya xpenah tgk lagi...tp kebanyakan kes, kalau xde bateri dah tentu takleh charge, dan mmg sah2 xleh onkan hp sebab charger adalah charger dan bukan ac adapter..maka dgn idea putar belit mane datang ntah, maka saya berjaya buat charger saya sbg sumber power utk hp saya nih...baggaiiimanaaaa?? (gune trademark abg shaggy ek)



hp saya ade 4 terminal utk charger..yg charger punye connector tuh cucuk kat lubang charger cam biaselarr n biarkan ia on..setelah diuji dgn multimeter kesayangan, maka telah dapat disimpulkan bahawa yg seblah kanan sekali tuh (+) dan kiri sekali, (-)..ngape saya xuji yg 2 kat tengah? actually dah uji, tp aku nak yg memberi bacaan menghampiri 3.6V sebab bateri saya voltage die 3.6V.



utk lebih kepastian, bolehle bateri itu diuji sekali...mane yg kuar dekat2 nilai 3.6V tuh, terminal yg lebih positif adalah (+) di seblah kiri, yg lagi satu tuh (-) kat kanan...kalau bateri ni dipasang kat hp tu kan dah padan... (+) dgn (+), (-) dgn (-)..anda jgn keliru lak yg 'same polarity attracts each other'..bukan begitu ek..ini bukan cam sambung bateri dgn bateri, campur dgn campur atau tolak dgn tolak mmgler arus xde ngalir...think as bateri sambung dgn LED...(+) sambung ke anod, (-) sambung ke katod..or lagi tepat dlm kes nih, bateri nak cas kapasitor elektrolit...

so dah tau terminal kat hp,skarang cari lak kat connector charger anda, mane satu positive atau negative...biasanye, badannye ialah (-), manakala lubangnye ialah (+)...tapi itu pon xtentu gak..maybe anda ade penah tgk gambar seumpama nih kat badan charger atau kat memane:



yg cam huruf C tuh adalah badannye, manakala yg bulat hitam tengah tu lubangnye..so tengok le label terminal ape yg die tanda kat kiri kanan nun...nak lagi kepastian, pakaile multimeter, cam xbiasa lak...bile dah tau,pandai2le cemane nak sambung antara terminal (+) connector dgn terminal (+) kat hp, then (-) dgn (-)...saya gune wayar dgn selotape je, cam dalam gambar nih..




sbg bukti, tengokle hp saya mmg on..cume tang bateri indicator tuh mantain 0 jelar memanjang...sebab dah mmg 0 bateri pon..huhuhu



tapi hp saya ni sekali sekala, dalam 2 minit sekali, akan kasi warning seumpama nih:



ahh boleh jalanlaaa invalid battery sbb dah mmg xpakai bateri maaa (berape kali nak cakap)...asalkan boleh sms, calling sume2 gitu cukup arr...

memandangkan hp saya telah menjadi fixed line, maka saya dah tentu xbawak hp saya kesane kemari...so sape2 yg nak contact2 saya nih, petang kul 5 keatas boleh le atau kul 10 mlm keatas...pagi xleh,saya ni 'sibuukkkss kerjaassss'...so selamat mencubelarr ekkk...

About Me

  • I'm Shah-Azz, Inc.
  • From Putra Permai, Selangor, Malaysia
  • Excellence Forever...
My profile

Affiliations

    Powered by Blogger

    Innovation delivered

    Get Firefox

    Alternative Browser Alliance

Statistics

Malaysian Time

Your IP Address

Counters

    Free Hit Counter

Locations

Online Users

Your Origin Links

Who Links To Me?

Countries

Education Level

Chatterbox


Secrets Of My Name

Islamic Center

Prayers Time

Hijriah Date