« Home | Waterfront Dance Club » | Raya? » | Tag-a-Log » | Semakin Puasa, Semakin Kuat Bulah? » | The Day That Never Comes » | Yet Another Practical Story... » | The Grass Is Always GREENer On This Side » | Retro...Relive Your Past » | INSEP '07 Convocation » | Not just like any other day »

Friday, October 10, 2008 

Blog Days, Revisited

assalamualaikum...

at least ade 3 entri yang aku patut tulis...2 drpnye adalah tag Achik berkenaan name & music, dan satu lagi, aku nak tulih review album Mambo tuh (sebab die dah suruh...aku dah ade CD ori die..)..

tp aku nak tangguh dulu entri2 nih...instead, memandangkan aku ni tersangatlah sangap yang amat, maka mane dtg idea ntah, aku terpikir nak membaca semula entri2 LAMA aku, yakni, yang aku pernah tulih dulu...yup, start dari entri yang aku tulih hampir 4 tahun lepas, time memula aku rasmie blog nih...

entah sebab ape, aku rase gile best tahap gaban bile bace balik...terase kelakar tahap cipan pon ade...in fact, aku bandingkan stail penulisan aku time dulu n sekarang, gile lain arr...maybe ade kaitan dgn perubahan psikologi aku, atau persekitaran..sume2 lar...

bile aku cek balik, entri2 yang awal byk aku berkisahkan ttg ape yg BETUL2 berlaku pada hari berkenaan...asal buat bende apepon, sume nak tulih..contoh:

saya bangun pagi, gosok gigi, mandi, sabun blabla, smayang subuh, tidur balik blabla..bangun lagi, gi parit bengkok, order roti tampal blalbalba
gile detail..tp stail camtu aku tulih..maybe sebab baru nak berblogging, nak cari idea punye pasal, kene wat camtu arr...in fact, aku rase, zaman2 sekitar 1 tahun awal aku blogging merupakan yg paling bergeliga lagi lancar punye idea mencurah2...kirenye zaman kegemilanganlerr hehe..entri menimbun2 dalam 1 bulan, kalau boleh, setiap hari 1 entri..perghhh...

tp macam aku pernah kate, sampai satu tahap sume aktiviti tu kite akan buat lagi dan lagi, so kalau aku cite lagi, dah tentu korang bosan (aku pon bosan)...sangat repetetive...ini antara faktor aku xtau nak tulih ape sejak menjak nih..isk isk..

aku xtaule kalau pembaca blog ni yg baru2 je mencelah akan try bace balik entri lame2 aku..tp yg pasti, kalau aku jumpe blog yg aku tertarik, aku akan cube tetap baca sume backlog diorang gak walaupun dah menimbun banyak..memula aku blog dgn sekarang mmg banyak gak lain, especially Blogger ni sendiri..misalnye..

1) dulu nak uplod gambar, kene pakai Hello..kerna Blogger xde features nak uplod gambar..pulak tu, bile uplod, satu gambar utk satu entri...which means, sehingga entri ini ditulis ada 260 kesemuanya, gile babas banyak, tapi cume entri gambar je...kire banyak tipu gak arr...sekarang, software Hello tu sendiri dah pupus sebab Blogger dah ade features nih, lagipun Hello tu Picasa punye, yg telah dibeli oleh Blogger jugak, n release software Picasa itu sendiri yg boleh uplod gambar2...

2) video uplod mmgle agak baru lagi...dulu walaupun ade Youtube, tp xterpikir nak uplod video dalam Youtube pastu embed..in fact, yg sebenarnye xde video yang menarik nak dikongsi pon..

3) stat counter tu maybe dalam tahun ke-2 kot aku bubuh..so mane hits dlm 1st year tu xder le...agaknye boleh diestimate lagi 2000-3000 hits yg tiada.ewahh..

4) pasal gambar lagi...dulu aku xfamiliar dgn flickr,slide,picasa,fotopages etc (xwujud lg kot?)...kalau nak taruk gambar, sumbat je setiap satu dlm blog...at least, skg ade dedicated photo web tempat boleh taruk gambar bebanyak, so aku just linkkan ke sane ajelarr..highlight beberape keping je, yang lain, tgk sendiri kat web nun...

aku skg ade projek jangkamasa panjang, iaitu nak men'ceria'kan semula serta nak betulkan balik entri2 lama aku tuh..dlm kes ni, ape yg aku nak buat ialah..

1) mane yg entri2 yang satu gambar satu entri, aku nak kombine sume dlm 1 entri termasuk tulisan yg berkaitan..tp, gambar yg mane yg ade org komen, terpaksele aku biarkan kalau x, komen itu akan terdelete..

2) mane lirik2 lagu yg aku suke bubuh tuh tp sunyi sepi je, aku akan carikan stream utk entri itu..and also bubuh cover2 album yg mane yg xde..

3) mane yg aku boleh buat backlink, aku buatle...

4) mane entri yg sesuai dibubuh gambar yg berkaitan, aku bubuhle..

tp satu je yg aku masih nak kekalkan buat mase ni ialah...aku masih kekal gune CLASSIC Blogger template...aku xtau bile nak upgrade ke template moden yg pakai XML macam korang2 pakailerr...bukan ape, takut leceh nak customize balik sume2 nih...walaupun nak kate kacak sgt layout aku skg tu xle, tp ituler...actually dah banyak gak widget2 menarik yg aku nak taruk tp xdapat sebab die xsapot classic template...tengokle tahun depan aku tukarler kot...

emm, banyak gak entri2 lama yg aku rase sgt feveret dan perlu dihighlight semula...nanti2 aku buat review2 sket2 yang mane yg patut...

oklar, rasenye skg nak start mulakan langkah...bak kate Mambo,

Lantas kau mengorak langkah mulaan
Engkau pun merangkak perlahan-lahan
Di atas usaha dan pengorbanan
Kini kau disanjung dan dibanggakan..

salam dik,
juss to let u know , my brader did it..dia dpt offer green prog tuh, 19th ni start di desaru, johor...hopefully he will success till the end, terus diserapkn keje nnti bila complete a year training tuh...& to u too...best of luck...daaa, kak mar

waalaikumussalam kak mar..
tahniah la kat adik kak...wah2, kat desaru lagi tuhhh, sure mandi pantai hari2 arr..hehe..oklar kak, tenkiu n all d best to u n ur bro...

Post a Comment

About Me

  • I'm Shah-Azz, Inc.
  • From Putra Permai, Selangor, Malaysia
  • Excellence Forever...
My profile

Affiliations

    Powered by Blogger

    Innovation delivered

    Get Firefox

    Alternative Browser Alliance

Statistics

Malaysian Time

Your IP Address

Counters

    Free Hit Counter

Locations

Online Users

Your Origin Links

Who Links To Me?

Countries

Education Level

Chatterbox


Secrets Of My Name

Islamic Center

Prayers Time

Hijriah Date