« Home | Lagi-Lagi Perihal RapidKL dan Touch N Go » | The After Effects, Part I » | Story of the Year - The Antidote » | 2008 – A Recap » | On the eve of 2009 » | My 1st International Package - and it's FREE!! » | Juadah aku utk hari ni (dan seterusnya) » | This Isn't The End » | Tag-a-Log Again » | Lightscribe ni menarik jugak ekk… »

Wednesday, January 28, 2009 

The After Effects, Part II

Assalamualaikum,

Let me continue with my after effects story here. I think I’m going to mix language as it is easier for me to write in my native language.

Cerita ini berkisarkan tentang perubahan yang berlaku dariku setelah ‘ianya’ terjadi, especially dari segi psikologi serta tanggapan terhadap umum kepada bakal2 calon bini aku nanti..hehe…

Secara jujurnye nak kate, semase zaman ‘layanss’ lagi ‘masyuk’ dulu, disebabkan aku ni lebih banyak perasans dan syok sendiri, maka aku sebenarnye TIDAKlah melakukan pencarian serius terhadap wanita2 lain…bukan taknak amik endah ke ape, cume maybe kurang serious sket…kerana pada ketika itu, tanggapan dalam diri merasakan bahawasanya aku dah ada certain ‘calon’ yang aku sentiase amik perhatian dengan serius dan maybe menjadi sebahagian daripada equation dalam hidupku…sebab tu aku cube untuk tidak melakukan attempt terhadap gadis2 lain walaupun boleh dikatekan ramai gak boleh tahan sesuainye dgn diriku…In fact, memang ade sorang due wanita lain yg tersangat baik terhadap diriku menyebabkan aku ‘confuse’ untuk ‘memilih’..hahah poyo sungguh, bajet lelaki Melayu terakhir arr camni..emm maksud aku, time tu membuatkan aku terfikir lebih kurang camni…"si awek ni cam ok gak utk aku…layan aku baik summer…tapi…aku masalahnye ‘target’ orang lain…” so sayangnye respon aku agak kureng positif sket…aku tidak berkate reject, namun dalam mase yg same, xberkate accept pon…

Yang sengalnye aku, setakat target je mane cukup…sikit pon tiada attempt untuk menyatakan hajat dihati walaupun berkali2 terdetik sedemikian…mungkin hati xdisynchronize dengan mulut rasenye…

Semua orang tahu, kalau xattempt, memang 100% confirm x akan dapat….Sayang seribu kali sayang…at least kalau aku mencuba, maybe ade sedikit percentage yang aku diterima…biar sikit asalkan ade…walaupun terase diri sendiri masih xcukup ‘mantap’…iyelarr…nak shift to next level ni banyak sangat persedian fizikal dan mental, jasmaniah dan rohaniah…maybe sebab2 ni kot yg mulut xmampu nak luahkan ape yg terbuku dihati nih…

Hmm, so in the end…well, you know what happened…so let it be..

Sejak selepas itu, kirenye awal tahun lepas gak arr, aku dah mula ‘memerhati’ wanita…yup, yg ni actually after effect yg utama yg aku nak kongsi..in fact, I tend to overanalyze every single girl whoever wherever they are…perhati dari atas bawah, kiri kanan, depan belakang…benda2 small matter pon nak tengok…giler arrr, cam dah jadi pervert pon ade jugak :p …

Tp aku pon seolah2 juga menjadi seorang yg terlalu memilih…nak aje yg elok (sape yg xnak?)…nak yg nampak perfect walaupun memang sedar bahawasanye manusia tiada sorang yg sempurna…mungkinkah disebabkan aku dah ade ‘template’ yg aku set? “If I want to look for someone, That particular someone has to be at least comparable like ‘her’..”…hmm? maybe tinggi sangat kot template nih…that’s bcoz she’s probably the only one of a kind (dari pemerhatian aku lerr)…Someone having a complete package…pretty, smart, fun, cheerful…loving and caring...have a strong religious belief…but when I see her, I see someone who has and talks with WISDOM, a trait that can't been seen very easily at other people..

This makes her the best…but like people (read:I) said, you cannot have the best when you’re not even good enough…so someone who at least equally at this level is more suitable, which they are right now…

So betapa perlunye aku merendahkan sket spesifikasi template nih…that’s why aku banyak sangat memerhati sekarang nih…nak suitkan satu due ciri yang ade pada satu2 gadis dengan gadis yang lain…pastu evaluate, yang mane boleh diterima, boleh ditolak atau ditrade-off

Ewah, banyak sangat aku tengok, ekkk….I mean, way too much…for example, some certain things like this:

On physical appearancecun, chomei, cute, kureng sket, chubby, putih, gelap, gebu, montok, mantap, mantul (fuh, 3M nihh...), fit, mengiurkan, gemuk, kurus, keding, tinggi, rendah, mata panda, mata menggoda, hidung mancung, pipi tersorong2, dll…

On clothing and apparatusbertudung litup, tudung labuh, bertudung cam ular sawa belit kepala, free hair, baju belah nampak ‘belahan’, baju lengan pendek, baju nampak pusat, baju ketat gile sampai nampak bentuk badan, baju kurung manis dipandang, pakai baju tapi jarang n still nampak undergarment, pakai handsgrip atau xpakai, pakai seluar slack/jeans, pakai short, pakai kain kurung, pakai sock atau x, pakai kasut biase/tumit tinggi, gaya seksi, gaya ‘alimiah’, gaya standard, makeup ok, makeup tebal cover kecelaan, xde makup (natural beauty), jewelry bersepah kat badan, tindik sane sini ala emo dll….

On characteristicsopan santun, gaya ayu, agresif, manis bile dipandang, garang gile, suara manja, suara rock, kasar, rendah diri, low/hi profile, penyenyap, penyunyi, lemah lembut, solehah, mulut celupar, mulut murai, hormat orang tua, sukekan kanak2, anti budak, gedik, ganazz, manja, mengada2, cool, happy-go-lucky dll…

Pergh…ini dah tahap phDnye analisis…sume nak tengok…Mase zaman2 KUiTTHO, UTHM, aku cume tengok sket2 je gadis2 yg menarik hati nih, tp xberape serius disebabkan oleh cerita perenggan2 kat atas nih…bile start zaman GREEN, serta di MRCB nih, cam ade juga yg menawan kalbu…in fact, ramai juga yg sangat baik dgn aku…dan satu kelemahan ketara aku, aku mudah sangat perasansss yg diorg 'syok' kat aku walhal sebagai rakan sahabat taulan, adalah tersangat wajar kita memberi layanan terbaik kpd sesama sendiri...anyway, asal terase nak ngurat, mesti diorang dah ade boipren dah…isk2 terlepass…maybe boleh le kot tengok kembali bebudak BVC serta uE/INSEP …hehee..

Tapi, dalam aku memerhati wanita, perlulah diingatkan pada diri sendiri bahawasanya aku juga ‘diperhatikan’ serta di’evaluate’ oleh pihak sane atas kesesuaian merekan..iyelarr, andainye aku terfikir certain2 girls yg padan, belum tentu diorang akan terfikir bende yg sama kat aku…andainye aku boleh fikir ape diorang fikir, maybe lebih kurang camni kot:

“budak ni bukan ade duit sangat…kedekut…jimat xbertempat…ajak keluar pon susah…pulak tu, jarang nak contact2…malas nak sms2 selalu apatah lagi calling2…dah le selalu senyap je…bosan btul nak cakap dgn die…selalu xde idea…cam tunggul…asyik2 aku yg bukak topic…kereta xde, naik public transport je…ape kes jalan2 xnaik keta…penat arr nak menapak je…budak ni bukan baik sangat…layan lagu2 ganas2 n angguk2 je keje…sure join black metal nih, suke minum darah kambing n tonggang je…mesti smayang xpenah cukup nih…blabla…”

haHAha…macam saje je aku letak pemikiran yg negative nih…hmmm…

Okler, berbalik pada pokok pangkal..andainye sekarang nih aku terjumpe aweks yg sepadan dengan aku, persoalan yg sama diulang…adakah aku akan melakukan attempt? Kekadang rase cam, kalau ade tu, ape salahnye…walaupun kekadang terfikir, tunggu diri bagi ‘kukuh’ sket baru bebetul start cari…bukan ape, andainye kalau cari sekarang n dapat, diorang still kene tunggu aku memantapkan diriku yg still berlopak sane sini…maybe at least 2 tahun kot…almaklumlah, aku ni tidak sama pacing dgn rerakan sebaya aku yg lain...dalam tempoh ni, adalah sangat tidak mustahil masing2 maybe jadi bosan serta kurang komited, pastu mula cari yg lain…xtahular kalau memang ade yg sanggup menunggu ker…setia pada yang satu, ewah..

But then again, bak kate orang2an, menyintai tidak bermaksud memilikiNobody owns anybody…walaupun kite2 nih suke sangat bile dah start couple atau dah chartered, selalu jadi camni “Awek ni aku punye..sape kacau, siaple aku belasah!” “ni pakwe aku, xkan ku lepaskan dari genggamanku "aku rase nak try ngorat awek/mamat nih, so korang jangan potong line aku tau" atau ayat2 jiwang karat seumpamanya…Hanya Allah s.w.t. yg memiliki hamba-Nya…dan atas ketentuan-Nya sepasang suami isteri diijabkabulkan dan hidup bersama…which means, andainye kite2 ni ade orang2 yg kite suke, tapi ditakdirkan ade orang lain yg lebih sesuai untuknya hadir, maka adalah wajar untuk kite melepaskannye serta redha dengan qada’ n qadar…kadangkala kite memang lupe yg perkahwinan yg suatu tanggungjawab yg besar, dan orang2 yg tertentu je yg mampu memikulnye untuk suatu masa2 tertentu…maybe masa aku bukannye sekarang, but certainly sometime in the future..

Aku cume harap, when it is my time to look for someone who fills my other half of me, it is when we both looking at the same direction, same purpose, same objective, same feeling to live happily together…At a time when I looked at her and said, “She’s the one!”, while at the very same time, she looked at me and said, “He’s the one!”kalau boleh, try xnakle istilah perigi cari timba atau bunga cari kumbang n vice-versait simply happens bcoz it happens, with God’s will…

pastu kawin, then baru bercinta…orang kate, bercinta lepas kawin lebih afdal sebab kite boleh buat ape saje, suke ati kite secara sah (cam berkepit, berpeluk, pegang tangan,bawak pi pantai atau camping, comolot??) tanpa perasaan bersalah atau dibelenggu oleh dosa2 bersama bukan mahram…boleh tahan ke aku stay camtu? akunye setan pon cam power gak nih..Huhuu..



Perghhh xhengaaatttnye berangan…maka tamatlah sudah cerita due entri nih…adalah lebih baik balik belajar Adobe After Effects CS4 ajelah…dapatlah juga meningkatkan skill video editing utk kegunaan masa hadapan..sekian, Wassalam…

(tetibe nak meluahkan rasa tak puas hati kat sini)..ko bygkan,first time aku keluar dgn 'that particular person', bleh dia kata kat aku, 'satu kriteria yg menyebabkan lelaki mudah tertarik pada perempuan ialah pada kecantikan (rupa)'..time2 jgk aku nak hempuk2 pala dia and ckp cenggini,'bistu, apehal yg awak keluar ngan saya ni?',heh,seyes bengang,tapi aku tak ckp pun cenggitu ;-p

main point di sini, lelaki mmg most of it 'dr mata turun ke hati'..shaggy, yg ni mmg hg takleh deny,kan2?hiks..

'satu kriteria yg menyebabkan lelaki mudah tertarik pada perempuan ialah pada kecantikan (rupa)'

kebanyakan perempuan memang geram kalau lelaki ckp macam ni. tapi it is a fact,fir. sama jugak dengan perempuan yg mudah tertarik dengan lelaki yg kacak. nothing's new here..

btw, bukankah lelaki itu bermaksud utk memuji kau secara halus?

oh shaggy. selamat berjaya mencari pilihan hati. tak payah banyak sangat fikir pasal kriteria yang perlu dipenuhi sebab nanti bila kau dah suka kt someone kekurangan dia bukan satu masaalah lagi. yang penting itu ialah hati....

aku rase maksud die ialah kecantikan (akhlak)...tp die pon segan nak sebut sebab tu generalize sket huhuhu..

'dr mata turun ke hati' tu rasenye mmg xdinafikan lagi..sape2 akan 1st tgk luaran dulu baru tgk dalam...tp tu ler, kalau andainye ade pompuan (yg aku suke) tanye 'mengapa suka kat saya?', maunye banjir kat tmpt tu, berpeluh sakan sambil menggeletar xtau nak jawab cemane..tu kirenye soklan taboo yg tidak patut ditanye dlm perhubungan huhuu...

skg ni aku just memerhati je..saje nak survey ragam manusia, tatkala belum sampai level yg melayakkan aku 'memilih' pasangan uhuhu..

Aku pn cdg nk tulis cmni tp aku rase mcm agak loser plak kang? jgn marah eh Shaggy.. Pasal awek mengawek malas lak nak cite tp aku nk cite gak..jom kerak teking esok jom!

dah ajak, ape lagi...open arr...ahahha...weekend ni aku xde...GREENnye hal..

weekend ni pon aku tade.. seminggu lak tu, kene keje di pantai timur.. claim claim claim!!

maybe masa time belajar dulu kau terlalu bz utk mencari calon, sedangkan masa belajar ialah the best time to find the right person (pada aku laa..). sbb lepas abis blaja n dah keje, kompem org2 yg ada ciri2 idaman tu dah berpunye. so kene grab awal2. mcm kau ckp td, mostly smua dah ada teman ... kalau yg xberteman pn mungkin baru clash, atau pon mcm kau, lambat utk memilih calon sbb wish list tu byk sgt.. atau pon xpe laa tunggu lepas abis blaja.
aku rasa betul prediction aku, sbb semua lelaki bujang yg aku kenal time keje xde 1 pon sehebat bf aku (ataupon aku rasa aku dah jumpe lelaki yg betul utk aku). jadi maknanya aku lucky laa sbb aku dah jumpe apa yg aku cari selama ni (bukan senang nak rasa mcm tu, u know as a human being, sentiasa rasa xpuas hati).

aku rasa wish list tu mmg laa semua org nak yg perfect, but when you fall to someone, segala benda2kecik yg xde dlm wish list kau mesti kau dah lupe, sbb ada benda lain yg kau nampak istimewa sbnrnya :).

its just my 2cents.
semoga berjaya dlm pencarian gadis idaman... yg menjadi idaman. :)

puan farah,

pendapat ko mmg betul, tp ade sedikit 'bias'...i mean, iyelah, disebabkan ketika itu ko dah ade bf (yg skang ni hubby ko), maka semestinye lelaki bujang lain akan dicap 'kurang' hebat..andainye ko still solo la ni, mungkin ko juge akan cube memerhatikan diorang yg mane satu yg sesuai utk ko (n diorang pon akan peratikan ko gak)...

lek farah, just contoh je, bukan kate aku fikir bukan2 lak ekk..huhuhuu..

spt aku katekan, aku memula xperati sgt aweks2 lain diperingkat awal kerana mempunyai tanggapan kononnye sendiri cam dah 'ada', tp in the end, sbnrnye xde..sbb tu skang nak start usha2 balik hehehe...

tp pendapat kedua ko sgt tepat..xkisahle kalau xdpt yg ikut wishlist ke ape...no longer my priority..

thanks farah :)

Post a Comment

About Me

  • I'm Shah-Azz, Inc.
  • From Putra Permai, Selangor, Malaysia
  • Excellence Forever...
My profile

Affiliations

    Powered by Blogger

    Innovation delivered

    Get Firefox

    Alternative Browser Alliance

Statistics

Malaysian Time

Your IP Address

Counters

    Free Hit Counter

Locations

Online Users

Your Origin Links

Who Links To Me?

Countries

Education Level

Chatterbox


Secrets Of My Name

Islamic Center

Prayers Time

Hijriah Date