« Home | The After Effects, Part I » | Story of the Year - The Antidote » | 2008 – A Recap » | On the eve of 2009 » | My 1st International Package - and it's FREE!! » | Juadah aku utk hari ni (dan seterusnya) » | This Isn't The End » | Tag-a-Log Again » | Lightscribe ni menarik jugak ekk… » | Tiket Berulat! »

Friday, January 16, 2009 

Lagi-Lagi Perihal RapidKL dan Touch N Go

Assalamualaikum..

Hari ni nak cerita lagi perihal RapidKL dan Touch N Go..

Petang tadi, lepas balik dari kerja, cam biaselar, aku akan menunggu bas RapidKL U80 di tepi kompleks PKNS di Shah Alam nun…Untuk hari ni aku keluar agak “awal” gak, dekat 6:30pm jugaklarr…

Cam biase, setiap kali menjelang hari Jumaat, kawasan orang-orangan disini begitu sardine sekali…ini berkemungkinan besar bile weekend, kebanyakan student2 UiTM akan pulang ke kampung halaman masing2…tapi even mat-minah ‘foreigner’ pon ramai gak, agaknye diorang nak balik negara diorang kejap kot :p…

So tunggu punye tunggu, bas ini sampai dalam pukul 6:45pm…seperti yang diduga, bas ini begitu pack sekali, dan kalau ditambah dgn orang-orangan yg tengah tunggu bas nih, alamatnye ‘gelap-gelita’ terus permandangan didalam cermin tingkap bas itu, walaupun keadaan hari tu takle gelap sangat..oleh kerana yang demikian, aku yg xde mood utk turut menyempitkan diri terpaksalah sengaja melepaskan bas ini…

Then, ketibaan bas yang seterusnya, kira2 pukul 7:10pm…kesesakan intipati bas ini pon tidak boleh disangkal lagi…walau bagaimanapun, memandangkan waktu tersebut sangat menghampiri waktu solat Maghrib, dan dikhuatiri kalau naik bas ni terpaksa membuat jamak dalam bas, maka adalah lebih baik dilepaskan jua bas ini serta diri ini menuju ke surau PKNS dan menunaikan kewajipan…

Setelah selesai berjemaah, maka kembalilah aku ke tempat menunggu bas tersebut…apabila bas yang seterusnya sampai dalam pukul 8:00pm lebih, serta didapati keadaan dalam bas ade ruang untuk mencelah, maka aku pon beraturla untuk naik…

Seperti biasa, kad TnG aku dikeluarkan…pagi tadi, kad TnG telah berkhidmat dgn cemerlangnya, serta RM2 telah ditolak daripada nilai kad tersebut…namun aku perlu touch lagi untuk menaiki bas ini sebagai formality didepan drebar bas…Seperti yg sedia maklum, nilai tidak akan ditolak lagi untuk hari tersebut jika telah ditouch sebelum ini…

Namun, sayang sekali, apabila aku ingin mengetouch pada card reader berkenaan, didapati reader tersebut tidak berfungsi dan berkeadaan error..

“Aisey” keluh mulutku, dalam mase yg sama, “What the F?” dihatiku..

“Kad reader xleh pakai dik, tgh rosak..kena beli tiket arr” ujar drebar bas...
“emm…saya dah touch dah pagi tadi ni..boleh ke?” bertanyalah aku.

“tak boleh camtu dik…ikut rules kena ade tiket baru boleh naik…kalau x, xtau adik dah bayar ke x bla2..” katenye..

“hmm…takpelar…” balasku penuh kecewa, lalu turun semula dari bas

yes, begitular adenye…setelah petang tadi dibiarkan terlepas 2 bas…maka kali ni terpakse tunggu lagi setengah jam untuk bas seterusnya, dgn harapan card reader bas tersebut boleh pakai…

Benganglah jugak kan, tapi nak buat cemane…maybe tak salah kalau drebar betul2 xbagi aku naik..sebab aku xde bukti nak tunjuk kat die yg aku dah touch kad ni pagi tadi…kalau setakat cakap mulut takkanlar boleh percaya kan? bagi pemegang2 tiket takde masalah kerana boleh tunjuk je tiket yg ade…

Dan bukan salah drebar tu kot kalau card reader tu rosak kebetulan time tuh…maybe berape ramai orang yg nak gune kad sebelum aku terpakse turun balik atau guna duit je beli tiket…aku xde masalah nak beli tiket, cumenye, aku dah touch pagi tadi, so buatpe nak bayar lagi…lagipun aku kan pernah mengalami membayar tiket setelah dah touch bukan sekali, malah due kali seperti dalam cerita nih…cume time tu aku naïve sket, xterpikir nak bgtau drebar yg aku dah touch dah..

** Beberape minggu lepas kejadian yg lebih kurang camni pernah berlaku gak...memandangkan aku xde duit kecik, aku bgtau drebar yg aku dah touch pagi tuh (memang betul pon), mujur drebar tuh okay n bagi naik…cume untuk hari ni, nasib aku xberape baik..tp still, xleh salahkan drebar kalau die xnak percaya…

Anyway, sambil dah turun kat bawah serta tengah fikir berape lame lagi nak tunggu bas yg seterusnya, kedengaran bunyi hon…Aku tau hon tu dari bas tadi tp aku xpaling…aku ingat die honk at kereta lain ke ape…

Then bunyik hon lagi…tetibe aku curious…aku toleh ke bas tuh…

Didapat drebar bas tu panggil aku naik balik...aku macam xyakin je, betul ke die panggil aku, sambil aku tunjuk kat diriku sendiri…setelah dipastikan betul, maka aku pon naik balik arr…

Namun, ia tidak berakhir disitu…

“lain kali adik beli tiket bas je…senang…kalau pakai kad, kadang2 jadi macam ni susah arrr” kate drebar itu lg…

aku diam je sambil berdiri kat tengah sket dalam bas…terase cam sebak ade gk…bukan sebab terharu dgn ‘kebaikan’ die, tp musykil…

Musykil sebab, kalau die betul2 ubah fikiran lalu percaya yg aku dah touch pg tadi, buatpe die nak sebut lagi pasal beli tiket tu lak? Bunyinye seolah2 cam aku ni masih ‘menipu’ die tp atas ‘belas ihsan’ die, die bagi jelah aku naik…

Hmm, kalau nak kate tipu atau tak, aku rase, pakai tiket lagi senang nak tipu, sebab tiket boleh je pakai balik yg orang sebelumnye dah buang…bersepah kat sekitar tempat tunggu bas, so naik free ajelah…in fact, x termasuk perihal orang jual balik tiket yg terpakai tu serta merugikan pihak RapidKL lagi…kalau pakai TnG, kalau die nak trace aku, anytime je boleh…boleh je pergi TnGnye office, track balik rekod penggunaan kat kat mane n dimane serta pemilik kad tersebut…

Satu lagi yg aku fikirkan…die kate beli tiket lg senang…setau aku, tujuan utama kad Touch N Go diperkenalkan adalah untuk menyenangkan pengguna…boleh guna kat highway, xyah beratur panjang2 beli tiket n bayar, masuk lane die, touch n go ajelarr…boleh guna kat fastfood2 serta kedai2 terpilih utk beli barang, ala2 credit card jugak…dan bolehlar guna kat public transport seperti LRT (cam Komuter) dan of course, kat dlm bas RapidKL nih..aku kalau boleh cume meminimumkan pembelian tiket2 nih kalau dah ade kad…selain dari faktor2 penyelewengan dan penipuan oleh ulat2 tiket, aku terpikir, berape banyaklar pokok yg aku dah tebang dengan tiket2 aku beli tuh..kat rumah aku, seblum aku start guna kad, dah bersepah tiket2 RapidKL n Komuter aku ‘kumpul’…kalau aku buang, mmg aku dah kejam kat alam sekitar, huhu..baik aku himpun dulu beserta kertas2 terpakai lain, pastu hantar untuk direcycle..free pon xpe…

kalau jual balik kat orang RapidKL, diorang amik x?

Tp xpelar, aku still ucap terima kasih (dalam hati je) kat drebar sebab bg aku naik…kalau x, tengah malam gak aku sampai nih…

Bukannye aku xde pengalaman kene halau betul2 dari bas…dulu-dulu zaman xde kad, ade sekali aku nak beli tiket tp ade RM5 je..drebar nak wang tepat, so die xbagi aku naik…yg ni memang salah aku lar, walaupun aku xtau yg drebar xsediakan wang pecah..

Then baru semalam, drebar bas yg aku naik dari KL ke Shah Alam pagi tadi telah menghalau dgn garangnye dua orang minah yg naik ikut pintu tengah...actually kes ni agak kompleks sket…n aku dah lame perati dah…kebetulan bas yg aku naik semalam mmg full gile..kebiasaannye kalau bas full, memang sengaja drebar xberhenti even ade orang kat pondok bas tengah tahan2 bas nih…seandainya ade orang dalam bas nak stop kat situ, kebiasaan bas akan berhenti jauh dari pondoknya untuk mengelakkan orang kat pondok tu naik pulak…dalam mase yg same, pintu depan ditutup (xnak bagi orang naik) dan pintu tengah je yg bukak (utk orang turun)…hanya dalam kes2 tertentu, pemegang2 tiket yg sah je (setelah dicek oleh drebar) boleh naik ikut pintu tengah…tp minah2 tu semacam kurang faham akan motif bas ni, so naik ikut pintu tengah tanpa tiket tu memang masak arr kene fire, lalu mereka dihalau turunlah jua…dgn aku2 sekali rase kecut sebab aku berdiri dekat dgn drebar tuh…isk2…

Andainye drebar bas semalam tu yg drive bas tadi, aku rase bukan setakat aku kene halau, maybe siap kena maki lagi tuh..hmmm…semuanya gara2 card reader yang rosak itu…

maybe lepas nih, RapidKL xperlu lagi kot sediakan perkhidmatan TnG dalam bas kerana guna tiket lagi senang. :p

Over n out…wassalam..

UPDATE! (20 Januari 2009) – Baru je tulih pasal kerosakan TnG reader hari tuh, petang tadi aku menaiki bas YANG SAMA jugak! Tapi mujur bukan drebar yg sama cam malam tuh, tapi actually, drebar yg kasi aku naik sebelum tuh yg bawak kali ini (seperti yg aku tandakan ** di perenggan atas).


Anyway sile lihat gambar diatas…aku sebenarnye curik2 amik gambar reader nih…kabur la pulak…sepatutnye die ade tulis status ‘Waiting for Login…’ serta nombor ‘139’ kat LCD dier..error yg same aku tgk cam hari tuh…emmm xpelar…yang penting, anda boleh lihat lampu LED warna merah yg menyala, menunjukkan ia xleh dipakai…sepatutnye, hanya LED hijau je nyala…kalau touchkan kad disitu, kedua2 LED merah dan hijau menyala sehingga bunyi BEEP kedengaran, lalu LED merah padam balik, tinggal LED hijau je nyala…time ni bolehle ditarik kad dari reader tersebut…

Terima kasih kerana berkongsi cerita. Penulisan pun bagus jugak. Teratur dan senang faham.

Post a Comment

About Me

  • I'm Shah-Azz, Inc.
  • From Putra Permai, Selangor, Malaysia
  • Excellence Forever...
My profile

Affiliations

    Powered by Blogger

    Innovation delivered

    Get Firefox

    Alternative Browser Alliance

Statistics

Malaysian Time

Your IP Address

Counters

    Free Hit Counter

Locations

Online Users

Your Origin Links

Who Links To Me?

Countries

Education Level

Chatterbox


Secrets Of My Name

Islamic Center

Prayers Time

Hijriah Date