« Home | What’s In a Name? » | Keamanan – A Review » | MusicA » | Blog Days, Revisited » | Waterfront Dance Club » | Raya? » | Tag-a-Log » | Semakin Puasa, Semakin Kuat Bulah? » | The Day That Never Comes » | Yet Another Practical Story... »

Wednesday, November 19, 2008 

Perihal Touch N Go, RapidKL dan Komuter


Assalamualaikum,

Asalnye nak upload cite pasal trip sepanjang minggu lepas (kenduri Yus & Amin) tp memandangkan aku xde gambo lagi, dan disebabkan aku terase nak bukak cite lain dulu, maka inilah die..

Sejak sebulan lepas, aku start guna balik kad Touch N Go aku…mase keje GRB dulu memang agak kerap jugak guna tp stop disebabkan ade sekali aku touch in kat Serdang tp aku ubah fikiran nak naik bas sebab tren sembab sgt…lalu aku kuar balik…memandangkan touch out di stesen sama adalah invalid, maka aku kuar ikut gate je…so selama ini kad aku masih ade touch in so xleh pakai langsung kat mane2 perkhidmatan TNG sampai aku touch out kat Komuter…aku pon, arrghh lantak arr, biar dulu n beli tiket ajelah…So sebulan lepas aku terase nak gune balik sebab aku terase jenuh gak nak beratur n kumpul tiket2 RapidKL yg belambak2 tuh…nak kene pantas, so akhirnye aku pon topup arr kat KL Sentral (dgn niat utama ialah suruh akak kaunter reset balik kad…hehe..nasib baik boleh)…so aku pon dgn megahnye berlalu pantas dgn kad TNG nih…

ni still kad lame, abah yg belikan…yg baru dah ade Etika Takaful…nanti2le tukar

Kebiasaannye aku cume gune TNG naik tren sahaja..kalau naik bas RapidKL, aku still beli tiket sebab kalau dah beli tiket, andaikate nak naik bas yg dah sardine dipetang hari, just tunjuk tiket kat drebar dari luar then naik ikut pintu belakang…kalau pakai kad, still kene naik ikut depan n touch…. Tp sejak 2-3 minggu lepas baru aku terase nak pakai kat bas RapidKL gak walaupun leceh sket…cume touch kat bende alah reader tu sekali mase naik, die akan tolak ikut jenis perkhidmatan bas sekali je..meaning, kalau lepas2 ni dalam hari yg same naik bas tu, atau bas lain yg sama tahap (T/U/B/E), die dah xtolak dah kalau touch lagi…

Selame aku pakai cam xde masalah pon…tp adelar dlm minggu lepas, mase aku touch bas U80 kat Shah Alam nak balik rumah, die kate 'kad tidak sah' tp aku xperasan sebab nak cepat naik…drebar pon sound suruh touch lagi, so aku touch larr..kalau die accept, die akan bunyi 'beep' pendek je…(yg 'tidak sah', bunyi die panjang sket)…sekali tu je yg problem…

Tp hari Isnin baru2 nih, sekali lagi kat Shah Alam, aku touch tp die kate xsah…walau berape juta kali aku try, pusing sane sini, gerak laju/slow tp still xsah…last2 dgn bengangnye aku terpakse keluarkan RM2 n beli tiket…bengang sebab pagi tuh dah touch, okla pulak, so die dah tolak RM2 dari kad aku…dengan xsemena2nye aku dah kerugian 2 ringgit pada hari itu…aku boleh je nak bgtau drebar yg aku pg tuh boleh touch, tp camle die nak caya…skang ni drebar RapidKL makin 'garang2', bebetul alert n cek sape2 yg naik xde tiket, n sekali sekala ade konduktor yg akan cek sorang2 dlm bas…even ade sekali org naik ikut pintu belakang xtunjuk tiket dulu, drebar siap kuar dari seat die n masuk belakang, suruh mamat/minah tu tunjuk tiket (mamat/minah berkenaan dah tunjuk kat luar tp maybe drebar xnampak)…tu die, mmg makin strict skang ni..

(minor note: kalau korang xde exact fare, jgn harap korang dpt naik…either korang kene hambar turun atau burn duit balance korang…aku penah kene hambat sekali :p)

Berbalik dgn cite TNG tuh, mati2 aku ingat dah rosak..iyelah, kekadang kad ni jatuh gak mase aku bawak, manetau dah jadi weng ke ape…tp yg musykilnye, pada malam tuh nak naik Komuter, boleh la pulak, ok aje…isk isk ape nih…maybe sekali tu kot freak incident…xpelar, esok pakai lagi arr…

Selasa (semalam) pon aku still pakai TNG kat Komuter n kat bas RapidKL…pagi tu touch ok cam biase…then balik petang tuh, SEKALI LAGI cam LAHANAT…'kad tidak sah'…warghhh WTF??? Even brader drebar cube test try nak tolong aku dgn pelbagai gaya dan posisi tp xdpt gak…last2, sekali lagi melayang lagi wang kertas RM2 nak beli tiket..ni yg tetibe terfikir, kot2 mmg saje alat reader tu di 'rigged' supaya sekali sekala menjadi sengal, taule tiket boleh pakai seharian so duit tambang yg dikolek xberape masyuk arr.. (gile tuduhan berat)…even kekadang aku perasan gak ade mase orang lain touch ok, n mase lain orang lain lak xok…entahler ni yg bengang gile nih…aku tau kad aku still ok sebab touch kat Komuter still boleh aje..isk isk hampeh..

Anyway, dekat Komuter pada malam Selasa tu ade perihal lain lak yg berlaku…sile perhatikan gambar dibawah..

Mase yg tertera dipenjuru kanan bawah (2019) ialah masa 'sebenar', atau masa seperti yg diset pada hp aku (sile klik gambar utk dibesarkan)…maybe aku dikalangan bertuah kerana boleh merentasi masa ala Back to the Future, atau stesen KL Sentral ni memang timezone die berbeza (+2 kot?), sile lihat masa yg tertera itu (2152)…perghh hari ku bertambah cepat apabile menjejakkan kaki diplatform nih…tp yg bertambah misterinye, sile lihat mase departure ke Seremban (1928)…ini boleh diinterprasikan dgn dua keadaan, sama ada tren dari 'masa silam' yg telah melalui terowong ala2 black hole akan tiba dimasa berkenaan, atau yg lebih logik lagi, masa berlepas utk next tren schedule memang pukul 1928 ESOK HARI, which means, aku kene tido, makan n mandi di platform tu selama lebih 23 JAM baruler tren akan tiba…isk2 aku dah le xde baju spare, berus gigi xbawak…so cemane nih..last2, dgn xsemena2nye, ade tren yg 'sesat' atau tidak mengendahkan schedule yg dirancang telah tiba dalam pukul 2035 (mengikut masa hp), so aku naik tren tu jelah..takmo tunggu lame2 kat stesen ni..isk isk…

lepas ni seriklarr nak touch kat bas lagi...terpaksalar beli tiket jugak...isk isk ingatkan azam nak kurangkan penggunaan kertas serta pengurangan bilangan pokok2 yg ditebang...greenpeace lar beb...isk isk...

PS (21 Nov) - Kad TNG aku dah 'ghaib' lak...lagi hampeh...kat mane lak aku taruk pon aku xingat...xpasal2 naik tren pon beli tiket gak...wargh!!

shaggy, itu maknanya dah tiba masanya utk kau memiliki kereta & memandu sendiri ... pastu bleh guna smart tag. ;)

yup..that's rite!! *wink wink

haha...cadangan yg bernas lg jitu...okeh, esok gak aku beli keta n drive..




(ade sape2 boleh hulurkan brg rm50k-60k? huhu)

Salam..
saya amat bersimpati dengan masalah kad touch and go saudara. Adakah kad anda masih tidak dapat digunakan sampai skrg? better awak check dengan customer service TnG.

Regards
Sofian
RapidKL

salam encik sofian,
saya fikir yg tuh lebih kpd masalah reader TNG drpd masalah kad..tp maybe teknik meletakkan kad pon saya xbetul agaknye, hehehe..

anyway, spt sy tulih kat ayat last, kad tuh dah hilang dah pon...saya dah call CS TNG for balance, n saya pon dah beli kad baru...dah boleh begerak pantas dah hehehe...

thanks kerana singgah..

Post a Comment

About Me

  • I'm Shah-Azz, Inc.
  • From Putra Permai, Selangor, Malaysia
  • Excellence Forever...
My profile

Affiliations

    Powered by Blogger

    Innovation delivered

    Get Firefox

    Alternative Browser Alliance

Statistics

Malaysian Time

Your IP Address

Counters

    Free Hit Counter

Locations

Online Users

Your Origin Links

Who Links To Me?

Countries

Education Level

Chatterbox


Secrets Of My Name

Islamic Center

Prayers Time

Hijriah Date