« Home | MusicA » | Blog Days, Revisited » | Waterfront Dance Club » | Raya? » | Tag-a-Log » | Semakin Puasa, Semakin Kuat Bulah? » | The Day That Never Comes » | Yet Another Practical Story... » | The Grass Is Always GREENer On This Side » | Retro...Relive Your Past »

Sunday, November 02, 2008 

Keamanan – A Review

Salam semua…berkenaan dgn lelagu yg aku biase layan seperti entri dibawah, aku tercicir satu lagi band influence aku…tp xpe, sebab mmg aku 'disuruh' komen/review oleh tuan empunya badan…so, memperkenalkan, NROCINU…pemenang pertama pertandingan akhir ROCKUNITE yg ditayang secara langsung pada tahun 2006 diNTV7, saluran ceria anda…

NROCINU: Shah Sidious-Alan-Roll-Zali Dethstroke

Actually, aku xtulih review2 ni sumer tentang artis yg aku dengar….kalau boleh, aku promote kate je sume sedap…tp xpelar, yg ni kasi spesel sket, dah member kite yg buat hehe…Band ni terdiri dari member seU merangkap se'Paris' aku, Mambo aka Roll (vocalist/guitar), Shah Sidious (guitar), Zali Dethstroke (drum) dan Alan (bass)…aku nak citer history band ni rasenye xyah le kot, diorang sendiri dah tulih dalam Myspace serta bermacam2 web diorang…so aku nak terus tulih review pasal album Full-Length (LP) pertama diorang, KEAMANAN yang telah berada dipasaran sejak Ogos lalu…perlu diberitahu bahawasanya ini bukannye professional review dari aku…aku bubuh rating berdasarkan telinga aku aje (personal preference) so kalau korang rase lain, baik korang pon tulih sendiri review korang…aku tulih pendek2 cukup la ekk..

peace brader!

1 – Pengganas [4:33]

Salah satu lagu yg dah lame aku dengar…maybe sekitar 2004 kot start…dah pelbagai variasi lagu ni dikeluarkan…tp yg ni kire version yg paling mantap arr…dengan intro ade bunyi kompang gamelan rebana zilofon dsb…kire unsur2 ketimuran lerr…lagu ni mmg heavy abis…memang lagu opener yang sesuai…sekali dengar org mesti ingat diorang suruh kite jadi pengganas…"ENGKAU PENGGANAS!!"…anyway, Nrocinu mempertaruhkan lagu nih mase final RockUnite dulu, dan sememangnye berhasil kerana kemantapan lagu nih menjulang mereka ke kancah juara…35% dari keseluruh undian beb...huah aku angkat bakul ko le Mambo…Rating: 9.5 / 10

"Marilah bersama kalian semua, bersatu berpadu sehati sejiwa, menentang pengganas kononnya perwira, nantikan musibah pengganas terlaknat!"

2 – Langkah Mulaan [5:20]

Yg ni pon dah lame gak, maybe lagi lame dari Pengganas kot…starting dgn bunyi marching disusuli dgn riff2 trademark Nrocinu..aku suke part goreng kat tengah nun pada minit 2:54 dan 4:23...part dual lead tuh…dgn dram Zali pon superb…dan boleh dgr clear Alannye bass…suara harmoni kat 3:59 pon mengancam gile..lagu ni lak yg 1st dipertandingan dalam RockUnite selepas grouping (mase saringan – sesi menapis beratus2 band menjadi puluhan je, diorg bawak lagu lain)…Rating: 9.5/10

"Gigih berusaha misi bermula, berjuang ke arah menuju jaya"
3 – Kepuraan [5:58]

Aku teringat lagi Mambo demokan lagu ni pakai gitar kapok sekitar 2006….carre beb…inilah lagu ballad 1st dalam album ni, tp still bunyi heavy lagi…kirenye lagu 'pukul-keliling' jugakle untuk menarik fan yg xberape metal…aku boleh buat perbandingan lagu nih dgn Metallica 'Nothing Else Matters', especially tang dekat nak abis tuh kat minit 5:25…Rating: 9.0/10

"Sungguh tidak kuduga, tiada petanda akan terjadi semuanya, kepuraan yang kau cipta, sekelip mata karamkan segalanya, bahtera yang kita bina"
4 – Sarjan Hassan [3:46]

Antara lagu yang baru dibuat juga (maybe sejak tahun lepas), menceritakan kisah Sarjan Hassan seperti yang dilakonkan oleh Allahyarham Tan Sri P.Ramlee…lagu yang bertemakan patriotism serta mencintakan tanah air…actually, aku tang part "Hassan, penakut…Hassan penakut" tuh aku xberape berkenan arr…and then ade part 'bluesy' "Diwaktu kecilmu kau keseorangan..." yg tu boleh tahan lar...tp bile time start min 0:54, iaitu riff yg crunch sket, baru ok…riff korus die pon mantap…Rating: 8.5/10

"Berjuanglah engkau sesungguhnya, bersama pasukanmu sehala, membasmi penjajah pengkhianat, sehingga Tanah Melayu bebas merdeka"

pekene kopi sepam sebelum tembak askar2 Japang

5 – Pendekar Tangan Berapi [5:19]

Mase aku 1st dengar lagu ni sekitar 2006, aku terase cam…wahhh, ini cam metal-core punye stail…ala2 BFMV la pulak…terus teruja gile babeng…lagu nih berkisarkan kpd watak dalam majalah Ujang/Apo tuh yang dilukis oleh Keladi "Baguih dok adaa…"…gorengannye juga sodappp…pandai lak utilize channel kiri-kanan nun…agaknye andainye aku terbayangkan videoklip utk lagu ni, suruh Keladi lukis kartun PTB sekali dgn band ni..contoh vidklip lebih kurang camni ialah Disturbed dgn lagu 'Land of Confusion'...Rating: 9.5/10

"Kuasa kedua tangan berapi, hikmat yang amat digeruni, sekali tangan kau hentak ke bumi, bergegaran menjulanglah api"
NOTA: Vidklip Disturbed kat atas nun pon ade watak pendekar gak...Mambo, sile amik ilham...hehehe...

6 – Kenangan di KUiTTHO [4:04]

Lagu ni agak baru juga dicipta..menceritakan kisah Mambo semase zaman2 belajar dulu aka zaman2 kite semua seKUiTTHO/UTHM dulu larrr…bak kate Jamal, lagu nih bunyi lebih kpd Punk Rock dari Metal…rasenye betul gak, aku dengar macam stail lagu Last Caress (Misfits) gak...ade perasasan catchy dan bouncy, happy go lucky...in fact, lagu niler yg pertama yg ade videoklip sendiri (walaupun bukan official) dalam album nih…lagu ni aku buat caller ringtone aku so kalau korang call aku, boleh le dengar…kalau aku xangkat, maknanye aku saje je bagi korang dengar korus tu full..hahaha…Rating: 9.0/10

"Melangkau masa, gigih berusaha, mengejar apa yang dicita, akhirnya berjaya"
7 – Luahan [5:40]

Lagu ni sezaman dgn lagu Pengganas/Langkah Mulaan spt diatas…aku tgk secara LIVE depan mata lagi tuh kat RockUnite di Queen's Park, Cheras...(ade cite sket pasal nih kat sini)...Actually, ianya agak kurrengg sket bagi aku…rancak memang dah rancak…heavy, cukup heavy…maybe generic sgt kot, entah? Bagi yg xtau, lagu ni le lagu kekalahan Nrocinu dlm RockUnite…okehler, bukan kalah, tp tertendang masuk ke round wildcard, bukan direct entry ke final…tp ade hikmah jugak, sebabnye? Sile bace lagi dibawah2 nih…Rating: 8.0/10

"Ku yang berdosa...sesal yang amat...ingin kembali...ke pangkal jalan"

8 – Merdeka [4:15]

Satu lagi lagu baru/patriotism oleh Nrocinu…intro yg agak biase didengar, iaitu lagu 'lumbe kude' yg biase korang dengar dekat mesin kuda (korang2 ler, bukan aku…dah2 jgn lumbe kuda lagi..)…aku rase time konsert, part "MERDEKA! MERDEKA!" min 2:15 tuh sure ramai org ikut sorak sekali…time drum marching kat minit 3:36 tuh memang ade aura semangat waja..Rating: 8.5/10

"Marilah kita warga Malaysia, kekal hidup sejahtera, pertahankan dan pelihara, nikmat hidup bahagia, yang damai dan aman merdeka"
9 – Keliru [4:23]

Emmm, aku pon agak keliru gak dgr lagu nih…nak kate ballad, ni cam slow rock/rock kapak je punye stail..cam Amy Search/Awie/Hattan/Zamani punye stail…seriously xMetal pon…satu lagi lagu 'pukul-keliling' oleh Mambo…dan sebab tu jugak kot, lagu ni mendapat undian tertinggi carta ERA minggu lepas...sori le Mambo kalau aku kate camni, tp lagu2 camniler menyebabkan satu2nye band cepat 'Sellout'…at least, buat cam lagu Kepuraan tu dah cukup baik…dalam erti kate lain, ni adalah lagu yang paling kurenggg ferevet oleh aku….aku cube2 jugakle tahan jari aku dari tekan button forward kat player aku..nasib baik it grows on me jua…isk isk…Rating: 7.5/10 (sori ekk, taruk bawah 8..ni pon kire tinggi jugak arr)…

"Ku terpaksa mengakhiri, segala yang telah dipateri, biarkan aku sendiri"

EDIT: Nrocinu akan mempertandingkan lagu Keliru ni di Muzik-Muzik, LIVE di Plaza Alam Sentral, 13 Nov ini (Khamis), pukul 4:30pm. Juga ditayangkan di TV3 nanti. Aku rase kategori Balada kot.

10 – Keamanan [4:59]

Setelah berjaya menahan diri mendengar lagu Keliru, akhirnye datangnye satu lagu yg bagi aku, adalah classical utk Nrocinu…lagu 'title track' semestinye expectationnye lebih sket sebagai highlight dlm album nih...sebagaimane lagu Master of Puppets dalam album tu sendiri, lagu Creeping Death dalam Ride The Lightning (dedua oleh Metallica), ni kirenye trademark Nrocinularr…superb giler! Lagu aku yg PALING FEVERET…ade campuran Metallica+Trivium+BFMV+(xingat ape lagi)…barule cam metal modern skett…walaupun starting dgr lirik yg agak cliché "Dari jauh ku berlari, gagah berani" (dimana aku pernah dengar itu ekk…), namun ia tidak menghalang dr menjadi lagu no.1 dalam album ni…guitar shredding yg power bermula min 3:34, then the icing of the cake adalah trademark Nrocinu, solo maut iaitu arpeggio 'Keamanan' pada minit 4:05 yg debut mase final RockUnite dulu…yeah Kick A** bebeh…Rating: 100000000000++/10

"Melaungkan suara kesyukuran, kehidupan yang aman tenteram...Berusahalah kita menjaganya, nikmat hidup yang aman merdeka"
11 – The Fandango Of Life [5:18]

Hehe…Inilah lagu yg paling thrash dlm album nih...aku rase aku dikalangan orang pertama jugak yg dengar lagu nih, sekitar tahun 2001/2002 cenggitu..maunye tak, Mambo rekod demo lagu ni kat PC aku jugak, hehe…(time tuh PC aku kirenye boleh tahan le gak, ade software Cool Edit Pro pon kire cukup hebat…)…in fact, lagu ni actually ini English (memangler, tgk tajuk dah tau) & mempunyai lirik! Sayang sekali dalam album ni, Mambo buat instrumental/minus one aje...Seperti yg aku kate diatas, hikmah masuk wildcard ialah Mambo debutkan lagu ni di RockUnite (nyanyi in English, of coz)…Rating: 9.0/10 (aku bleh bg tinggi lagi kalau Mambo nyanyi..)

"................................................................................." (boleh bace x?)

Kiri/Sharin Band

Sori, aku nak review Nrocinu je..so lagu bonus nih, korang dengar sendiri ajelah…Rating: N.A/10

Overall rating: 9.0/10 (Excellent)

Perghh tinggi jugak aku bagi nih…tp kan, ade le beberape suggestion nak bg…memandangkan antara local influence Mambo ialah spt Cromok, Metalasia, Sil Khannaz etc, patut die punye 'vibe' & 'groove'nye boleh diikut sket..tempo2 band2 tuh banyak yg agak laju gak…kat album ni, lagu yg aku rase agak rancak cam PTB, Merdeka, Keamanan & TFOL…pon xberape rancak cam metal-core skrang nih…aku rase, Demo Gempita (2002) cam lagi 'berat' bunyinye…tp maybe just me kot, sbb dah biase dgr band yg dramnye main double bass selalu sgt..

Satu lagi, band metal-core banyak buat riff2 melodic/kompleks stail…em, xtau nak describe cemane…die xselalu sgt gune power chord je...instead, jari jemari ko selalu 'bergerak' utk menghasilkan satu riff..alah, cam lagu 'Suffocating' oleh BFMV tuh…Mambo pon tau lagu tuh…dalam album ni ade le jugak beberape part yg ade riff stail nih..cume nak dgr banyak lagi lerr…try dengar Killswitch Engage/Shadows Fall/As I Lay Dying/From Autumn To Ashes/Still Remains lak…FFAF album lame pon boleh gak..hehe…

Sambil buat riff2 spt diatas, boleh selitkan part 'speed picking'...album Death Magnetic dr Metallica banyak gile JH buat nih..."jege jege jege..."...dlm album ni dah ade, cume nak lagi panjang & laju...larat x? hehehe...

Aku juge harap, at least satu lagu English buat debut dalam next album...kalau xleh buat yg baru, lagu 'What Happened To You' tu super mantap jugak, atau 'Detest Dead'…

Yg nih optional, tp kalau Mambo boleh dapatkan, memang gua tabik spring sama lu…lu angkatla itu gitar Explorer yg macam James Hetfield pakai…yg ESP punye…Gibson pon ok gak…barule betul2 koya JH …hahaha…

perghh kalau aku dapat gitar nih...Mambo boleh kalah sama aku kot...haha

EDIT: Mambo baru angkat gitar Jackson Kelly yg hampir sebijik dgn gitar Explorer kat atas...yg lain sket bentuk die cume kat sisi tepi body dimane, JK curve sket, Exp sudut tajam cam gambar atas...cayalah bro! Hetfield Malaysia kembali!

Okehlar, sebagai penutup, aku nak taruk videoclip Kenangan di KUiTTHO kat sini…maybe korang dah tengok, maybe x…jgn lupe usha2 video2 diorang kat Youtube, supaya anda sesama headbanging juga..Sile dapatkan yang original dikedai2 yang berhampiran dan dengarkan lagu2nye yg pasti MENGGEGARKAN!




sile tumpukan perhatian anda pada jejaka kacak di minit 2:07-2:09, 2:22-2:24, 2:32, 2:42-2:43, 3:03, 3:20-3:23, 3:49-3:50..aku pon nak angkat bakul sendiri le plak..hahaha

PS - ...

emm...apele jasaku sangat...aku xde buat ape kat album ni....huhuuu \m/

aku kenal nrocinu pas beli demo fandango of life kat kedai abang raden..mase tue baru pas abes spm..haha

Cam best jer review album ni. Ni yang nak kena sambar ni. Kedai muzik mana leh dapat?

incik anon...kalau dah kenal, ape lagi..kenelar sambar satu..incik roll n konco2nye sentiase mengharap fan2 spt incik utk memartabatkan industri thrash metal dinegara ini..yeargh!

incik mattrock, kalau beli direct dgn roll blh dpt lg murah..tp kalau segan nak jmp,ade kedai2 yg jual cd ni...cek kat sini

oh noes..

aku dah rip n masukkan dlm ipod shuffle cap ayam aku tuh...

n then, disaster stroke... ipod shuffle cap ayam aku akan restart selepas beberapa minit...

selepas tu, restart setiap beberapa saat lak...

seterusnya, tak sempat nak kuar bunyi, dah restart balik...

ipod shuffle cap ayamku sudah rosak!!!

takleh dengar mp3 lg dah..

dah jadi overpriced usb 1.1 thumbdrive...

nasib baikla aku dah angkat pc..

tp monitor takde lagik!

stakat pinjam monitor kat opis n diletakkan dalam opis..

bagaimana? lu ade monitor tak pakai? kasik kat gua deh!

restart maksud ko, ulang balik dr lagu mula kerr...dah boleh pinjam monitor opis tuh, pakai le dulu...aku? mmgle ade monitor lebih...tp perkataan 'kasi' sgt kurang sesuai digunakanlerr...especially takut bapak aku perasan kurang seketol monitor2 yg tersusun rapi kat rak dlm stor..

dah le daus pinjam monitor aku lagi nih sejak praktikal insep..da buat harta kot..bilelar die nak beli baru lak..

yup.. restart balik ke lagu yg first walopun aku dah layan lagu sampai keamanan dah... bateri dah kong kut, try disassemble, tak berjaya..

aku pakai monitor opis, di opis... meaning takleh bwk kuar monitor tu...

aku tanak bli monitor 2nd hand sbb aku nak cr widescreen bln depan.. sronot sket lyn HD hanime...

takpele shaggy, just asking jer..

Post a Comment

About Me

  • I'm Shah-Azz, Inc.
  • From Putra Permai, Selangor, Malaysia
  • Excellence Forever...
My profile

Affiliations

    Powered by Blogger

    Innovation delivered

    Get Firefox

    Alternative Browser Alliance

Statistics

Malaysian Time

Your IP Address

Counters

    Free Hit Counter

Locations

Online Users

Your Origin Links

Who Links To Me?

Countries

Education Level

Chatterbox


Secrets Of My Name

Islamic Center

Prayers Time

Hijriah Date