« Home | Perihal Touch N Go, RapidKL dan Komuter » | What’s In a Name? » | Keamanan – A Review » | MusicA » | Blog Days, Revisited » | Waterfront Dance Club » | Raya? » | Tag-a-Log » | Semakin Puasa, Semakin Kuat Bulah? » | The Day That Never Comes »

Monday, November 24, 2008 

Tiket Berulat!


Assalamualaikum

Wah, dasat jugak tajuk aku kali nih…actually, aku nak menceritakan tentang perihal 'ulat tiket' atau penjual tiket2 haram yg dilakukan oleh individu yang tidak bertanggungjawab...tp aku bukan nak cite yg dibuat kat stesen2 antarabandar yg biase berlaku masa perayaan, tp yg setiap hari berlaku disekitar KL dan Lembah Klang dan dgn nilai yg lebih 'murah' sket – tiket RapidKL…

Sebagai pengguna bas RapidKL setiap hari, aku memang tahu sangat arr benda nih…ape yg ulat2 ini buat ialah, mereka akan cuba menjual semula tiket yg mereka dah beli/pakai pada hari berkenaan, atau yang lebih best, mereka hanya mengutip semula tiket2 terpakai yg bersepah kat jalan, pondok bas serta dalam tong sampah (sanggup tuh!), kutip banyak2 pastu jual semula kat potential customer. Pelanggan yg dimaksudkan ialah mereka2 yg baru nak naik bas pada hari itu so diorang just offer je tiket kat diorang kot2 ade yg mmg xde tiket lagi sebelum diorang beli kat dlm bas…ade juga pelanggan yang awal2 lg dah bg 'klu' iaitu dgn mengeluarkan wang ringgit awal2 serta dipegang pada tangan mereka, so sang ulat terus target dioranglerr, senang keje…

Aku agak kerap gak dioffer tiket2 nih oleh diorang ni tapi aku tak pernah beli pon…kebanyakkan sebabnya ialah, memang aku sendiri dah ade tiket, buatpe nak beli lagi..dan aku sendiri XJUAL BALIK tiket yg aku dah beli…haa yg niler yg aku nak citekan…

Aku rase nak hentak je diorang2 yg jual balik tiket diorang, dan especially yg kutip tiket2 yg terabur tuh…bagi yg 'tergoda' serta membeli dari diorang sebenarnya sama bangang gak dengan diorang…fikirkan, bagi yg xde tiket lagi, buatpe korang beli daripada ulat2 nih? Kan lebih baik beli kat atas bas jer…"alahh, tiket same aje, boleh pakai utk hari tu gak"…actually xsame…beli drpd ulat2 nih ape faedahnye diorang boleh bg kat korang selain daripada mengkayakan diorang secara gitu2 jer…gile sempoi arr nak buat duit cara nih, kejenye kutip segala tiket2 yg bersepah tu, jual balik, sehari maybe boleh dpt RM10-20 bodo2…aku perasan gak yg diorang mmg pegang sebundle tiket n tunggu nak mencari mangsa…bagi aku, lebih baik beli dari drebar bas dalam bas sebab, at least, dgn duit yg die dapat tu berguna utk RapidKL supaya perkhidmatan bas dapat ditingkatkan…xkisahler, maybe bas makin kerap, bas makin banyak, bas makin ontime dsb (walaupun sekarang ni xberape sangat…nanti2ler)…dah le tiket beli sekali pakai utk seharian, n mmg ramai le travel hampir unlimited kali naik bas yg tuh yg nih, so kutipan tambang bas xsebanyak kebanyakan kompeni2 bas yg lain yg mengamalkan beli tiket utk sekali naik aje…puak2 ulat nih nak amik kesempatan lak…isk isk..

Mengikut pendapat aku, seandainya korang dah xnak guna lagi tiket yg dah dipakai utk hari tuh, sehabis baik korang boleh buat ialah bg orang lain PERCUMA…yes, FREE…yg ni aku rase xpe, sebab korang just memberikan hak anda sebagai pengguna bas seharian kepada orang lain…1 on 1 replacement larr, anggap orang itu adalah kita jugak arr…kalau nak jual jugak, mmg korang keji larr…

Dan kalau korang kene tangkap, especially dr drebar RapidKL sendiri, memang masakler…3 bulan lepas, kat bus stop stesen Serdang, ada seorang mamat ni, boleh dikatakan hari2 aku nampak die kat sini…kejenye jual tiket2 terpakai niler…die ni mmg jenis xtau malu, die just hulur je kat sape2 so kalau orang xnak, die pegi kat orang lain lak…ade sekali nasib die xberape baik, die try jual tiket2 kat minah kat situ tp xperasan kat belakang die ade otai2 drebar RapidKL tengah berehat…ape lagi, memang kene hentak arr mamat tuh..seriusly kene tabuh, sepak terajang mamat tuh depan kami semua…terus lari lintang pukang mamat tuh…dlm hati, mmg aku ucap tahniah kat drebar2 serta padan muka kat mamat tuh, mmg patut kene lame dah…tp dalam 1-2 bulan lepas tuh, mamat tu muncul balik, tp lagi licik sket arr…xserik2 lagi rupenye…skang ni aku xnampak la pulak mamat nih…either kene tabuh lagi atau dah kaya raya dah kot hasil penjualan tiket tuh...beberape minggu sebelum tu aku ade perasan gak yg mamat tu ade beli boot bola…tercapai jugak impian die ekk…

So bagi korang yg xde tiket lagi, lebih baik beli dalam bas je, jgn beli yg ulat jual…dan kalau boleh, simpan dulu tiket korang sampai esok baru buang…jgn kasi can ulat2 nih kutip balik tiket korang…sekian, harap maklum..

About Me

  • I'm Shah-Azz, Inc.
  • From Putra Permai, Selangor, Malaysia
  • Excellence Forever...
My profile

Affiliations

    Powered by Blogger

    Innovation delivered

    Get Firefox

    Alternative Browser Alliance

Statistics

Malaysian Time

Your IP Address

Counters

    Free Hit Counter

Locations

Online Users

Your Origin Links

Who Links To Me?

Countries

Education Level

Chatterbox


Secrets Of My Name

Islamic Center

Prayers Time

Hijriah Date