« Home | Roadside » | Giliran Dzack lak kawin! » | Farewall Dennis, our legendary Dutchmaster » | Nonie kawin!!! » | Bolllarr Lagi » | bola loba loba » | after one month of emptiness... » | ...And the loser of the year award goes to....ARSE... » | nothing, just...nothing » | Good Luck 2 Me...and 2 U...and 2 Evryone!! »

Monday, August 28, 2006 

Telok Kechai : 12 Years Later

Assalamualaikum…

Emm, aku saje asingkan entry nih dgn entry trip aku ke Alor Star di atas nih…sbb ade byk sgt nak dicitekan disini (actually, ade byk gambar je…cite tu tgkler byk mane yg aku boleh tulih)…

1994….kali terakhir aku menjejakkan kaki disini, tatkala pada mase tuh aku masih lagi seorang murid darjah 6 berumur 12 tahun…maybe aku pernah le kot lalu gitu2 sekali 2 dalam sekolah ni tahun lepas tuh, tp just that jelah…for this time, bile umurku meningkat lagi sekali ganda sejak meninggalkannye (ewah, gaya cam tulih novel le plak!), teringin lak nak jenguk sekali lagi cemane rupe bentuk dalaman sekolah nih…iyelar, dah le aku ni bukan senang dah nak turun Kedah ni lagi, tu yg tak nak lepaskan peluang camni…maybe lps kalau iyepun nak turun sini, kene tgk kalau ade memember mane lagi nak kawin pulak…or, ade satu lg aku reserve, nak memenuhi jemputan certain someone ke rumahnya…tp tuan rumah yg menjemput kene ade kat rumah jugak yee,huhuuhu :) ops terlari topic seketika…

Iniler peta perjalanan dari Shahab Perdana menuju ke Sekolah Kebangsaan Telok Kechai…line kuning tuh adalah route sebenar yg dilalui oleh bas Transnasional & HBR (sepjg ingatan akulerr…)


Ini gambar sekolah dari udara, circa 2003…sambil2 tuh, boleh nampak juga rumahnya disini :) (xbleh tunjuk, nanti paparazzi serbu lak).

Sampai di SKTK dalam kira2 12:30 am menaiki bas Transnasional bertambang RM1.60 dari Shahab (kene sebut gak nih)…mase sampai, 1st skali tgk…aiiii dah ade pondok pak guard rupenye…penjaga sekolah yg juga merangkap mengawal lalulintas utk bebudak sekolah (dulu dah ade dah worker nih)…in fact, pintu utama pon dah diubah ke jalan yg kat padang nun, bukan kat sebelah Taman Chengai Indah nun…aku dok perati je dari luar, pikir2 boleh ke redah masuk camni…siap cross jalan & pi kedai kat dpn (seblum nih xde) sambil perati dari jauh plak (kot2 ade lubang2 pagar yg boleh dicuri masuk…cestt)…tp last2 pergi ke pondok tu jugak arr, Tanya pak guard tuh…sporting jugak orangnye, igtkan strict sgt…bile dah diberitahu motif tujuan sebab musabab, dia bagiler pas pelawat, & bolehler aku start meronda sekolah ni…


Apepon, gambar dinding pagar utama kene tangkap jugak…ces, kacau btul Telekomnyer kotak nun…


Gambar encik pak guard dan rakan2nyer


Blok pertama aku singgah – library…atau yg ni dikenali sbg Pusat Sumber Sekolah (kalau omputeh dipanggil School’s Resource Center…janggal le plak :p)


Permandangan P.S.S. dari pintu depan lak…


Tengah belajar ABC dalam P.S.S. nih…Aii, nampaknye murid yg aku mintak tolong amik gambar nih masih memerlukan latihan agar meminimumkan gegaran tangan ketika menekan shutter…(ayat cover kebengangan)…anyway, seingat akuler, banyak mase aku singgah kat sini utk membaca majalah Disney dan membelek cite Lion King aje..selain itu, aku pernah menunjuk ‘otai’ dgn meminjam buku sampai 3-4 minggu (limit dalam 2-3 hari je rasenye) dan pulangkan TANPA denda…selambe jer, aku ade librarian yg seunderground dgn aku gak…huhuuhhu


Koridor ni telah dipenuhi papan2 kenyataan yg tidak diwujudkan masa zaman aku dulu..tokoh2 cemerlang akademik & koku, segala cerpen & nasihat, peringatan & pengumuman sume kat sini…dulu kat dinding blok kat blakang papan nih ade dicat peta dunia…skrang dah xde lagi dah…bebudak skrang dah reti pakai Google Earth agaknye..


Even koridor ni dah dipasang perkataan2 yg pelik2…aku pon xtau ape motifnye, mungkin sambil berjalan bile tgk perkataan nih, kene cube bentukkan ayat utk ditulis dalam buku, at least sekali sehari…


Ni blok baru yg menggantikan blok lama yg ade kelas Kemahiran Manipulatif & kelas Muzik dulu…depan blok nihler tempat parking merangkap tempat perhimpunan memurid yg baru…


Gambar blok bilik2 darjah yg dinamakan mengikut perawih2 agama terkenal…banyak dah yg dimodified nih…dulu, tingkap kelas pakai jenis jeriji (yg kotak2) tuh, cume yg kat the other side pakai tingkap jenis tolak-tarik nun…lantai lak jenis kotak2…sangatler sesuai utk bermain jengkek (lompat2 kotak tanpa melompat kotak berbatu) serta main tudung botol dan batu lambung…kalau main aci ligan / aci sembunyi, seluruh sekolah nih boleh jadi portnyer…


Uikkk kantin sekolah…still the same place…even lukisan buah2 tuh pon ade lagi…niler tempat melantak nasik serta tempat paling havoc pada mase rehat (obviously!)…dlm tempoh 6 tahun, nasik dgn sambal ikan bilis harga 20sen ke 50sen ke RM1, air botol lak dari 50sen ke 70sen ke RM1.20...sampaikan aku pon xtermampu beli nasik & air…but instead, duit itu digunakan utk membeli chickadees di kedai aunty kat taman seblah…patutler otak sembab je memanjang…
Haha…


tapak perhimpunan lame…tempat memurid beratur panjang reramai diawal waktu pagi Ahad (atau petang Khamis utk sesi petang)…pengawas bertugas akan mengguide memurid nyanyi lagu Negaraku, lagu Negeri & lagu sekolah sambil mengangkat bendera memasing…then cikgu2 yg nak ucap akan buat ucapan, pastu guru besar lak bg…then diakhiri dgn doa…aku pernah gak eskep assembly, lepak dlm, emmm, situ2 ler....tapi sekali due jer...huhuhu (ingat aku jahat sangat ker...nakal ajer)


Sebut pasal lagu sekolah, em jap2 nak try recall…

“Kami murid Sekolah Telok Kechai, bertekad dengan berusaha, mencari pengetahuan, meluas pengalaman, menuju kejayaan…”


Aisey dah luper le yg seterusnye…pjg jugak lagu nih…ade sesape yg ingat lagi, sudi2kanler menulis diruangan comments disini…aku xterpikir nak tanye budak lak, kot2 dah tukar lain ke ape…


Ni lak surau, blok yg baru diadakan…barangkali juga berfungsi sbg tempat ngajar agama secara praktikal…


Ni adalah ‘taman bunga’ yg baru gak kat dpn blok darjah 5/6 …


Permandangan taman bunga yg sama dari atas…lihatlah permandangan alam yg menghijau (dgn kolam2 sekali pon hijau)…


Warrghhh tiddaakk!!! Apa yg telah mereka lakukan pada kelas 6 Melur ku ini????? Apparently, bilik ni dah dijadikan bilik AV atau alat bantuan mengajar, sort of…kat sini ade projector, screen dan cikgu bertugas akan bawak laptopnye nak tunjuk slaid2 kat memurid sambil duduk disekeliling meja bulat…


Hanya inilah saje satu-satunye kenangan yg masih ade pada kelas 6 Melur ini…mujur diorang tak cabut lagi nih…(you can see the white screen over there)


Pejabat sekolah…bilik yg dalam focus tu lak adalah bilik guru besar…dulu tempat nih aku selalu gak singgah, sebab nak kene amik dan pulangkan fail kedatangan murid utk cikgu kelas…kalau kene panggil oleh guru besar sebab masalah disiplin tu, xpernah lagi la ekk..aku ni kan baik, walaupun otai gak sket2...hihihhii


Pembantu2 tadbir yg bertugas ketika nih….emm, encik Redzuan nih tanye aku dulu kelas mane…bile aku jawab 6 Melur, riak mukanya dah jadi lain sket sambil berkata “kelas Melur dah xde dah” (that solves the mystery of my class’ fate)…aku teka yg Melur ni baru je ditiadakan sebab aku perasan dekat notice board, kelas Melur masih tertulis lagi…in fact, the order of kelas tercerdik sekrang dah mengikut abjad, iaitu Anggerik, Cempaka, Dahlia, Kenanga & finally, Melur…padanler encik nih usha2 aku semacam je sbb aku kelas ‘Melur’…aku maleh le nak bgtau ordernye 12 tahun dahulu, kang bunyi cam nak riak le pulak :p…


Senarai cikgu2 yg ngajar disekolah nih…(sori xberape clear)..sekali imbas, mmg 99% cikgu baru…cikgu2 yg pernah ngajar aku dulu either dah pencen, tukar ke sekolah lain atau diupgrade jadi pensyarah U…huuu xterjumpe jugak mane2 :’(


The new headmaster, emm…headmistress of the school…Pn Hjh Salma binti Hussain


Aiii ape ke sengal la pulak budak yg amik gambar aku kat pejabat nih…focus kat muka aku je wat per? Tp silap aku gak, sbb aku x check balik lps die snap…& for the fact aku membiarkan digicam aku dalam keadaan zoom in sebelum tuh…xperle, bebudak baru nak merase pegang digicam, xreti nak adjust2 sendiri…kasi can ler…


Murid-murid yg bakal mewarisi dan menerajui hala tuju dan masa depan Negara kita…tp seblum tuh, diorang kene tunggu turn aku dulu lerr baru bleh naik…hahahaha…nampaknye ade banyak perubahan pakaian sejak zaman aku dulu…antaranye:

1) Dulu – sume baju putih, seluar biru gelap, kasut putih (nih utk laki jer le). Sekarang – ade color coding utk pengawas jer, baju biru…seluar semua hitam, kasut xperasan lak tp yg prefect bleh pakai kasut kulit hitam… (maybe semua kott)
2)
Dulu – color coding tie pon dah berubah...Biru -> Ketua Darjah, Hijau -> Pengawas, Merah -> Librarian…Sekarang – aku cam perasan ramai budak yg pakai…aku cume bleh assume yg Hijau -> Murid biasa, Merah -> Pengawas, Biru -> Ketua Darjah…Librarian xtau lak, Oren apa?
3)
Dulu – nametag plastik berpin hanya tertulis ‘Pengawas’, ‘Librarian’, & ‘Ketua Darjah’ bagi mereka yg berjawatan shj. Sekarang – SETIAP murid memakai (actually, menjahit) nametag nama sendiri, yg diperbuat dari cotton…huhuu
4)
Dulu – aku rase xler ramai yg pakai songkoh/kopiah ni…mungkin segan2 lagi kot…(at least, seingat aku, kelas aku xde sape pon pakai)…Sekarang – ramai jugak yg pakai songkok nih, and some, kopiah…bagus gak sekolah bg galakan utk memurid pakai…sunnah tu, jgn plak jadi cam sorang lawyer kat M’sia nih, katenye pakai serban (lebih kurang ler, songkok kopiah serban…tutup kepala gak) bukan semestinye baik, Abu Jahal pakai serban gak….hisshhh loyar buruk sungguh si mangkuk nih…

Poin2 diatas pon aku xsure sgt gak, sebab aku xtanye pon bebudak nun…


Finally, gate secondary sekolah, yg pada mase aku dulu adalah main gatenyerr…

So begitulah lawatan singkat aku di Sekolah Kebangsaan Telok Kechai…ade beberape blok yg aku xlalu, cam blok darjah 1 kat belakang sekali nun, basketball court tempat senaman & main bola ‘soleh’ (bola tenis yg dilerekkan menuju ke batu bata…xtau ler tempat korang panggil ape), dan blok ‘duduk termenung’ (ceh, perlu lawat gak kerrr…)…blok baru depan P.S.S. nun, cemane lak boleh aku terlepas pandang lak, giler lupe arr...but anyway, ianya memang sedikit sebanyak mengimbau semula memori2 indah ketika masih comot dan berhingus…rase sayu pun ade…huuuuuu…maka kembalilah aku ke Shahab kul 2:15pm (HBR RM1.30 je, maybe Trans tadi air-con kot)…

saya dulu kolah kt sktk. awk la ni umur wapa?

saya penah sekolah di sktk dari dari 1(2001) sampai darjah 6(2006) tapi darjah 6 separuh je sebab pindah sekolah..rindunya lahaii sekolah lama skrg dh 2019 hehheh

Post a Comment

About Me

  • I'm Shah-Azz, Inc.
  • From Putra Permai, Selangor, Malaysia
  • Excellence Forever...
My profile

Affiliations

    Powered by Blogger

    Innovation delivered

    Get Firefox

    Alternative Browser Alliance

Statistics

Malaysian Time

Your IP Address

Counters

    Free Hit Counter

Locations

Online Users

Your Origin Links

Who Links To Me?

Countries

Education Level

Chatterbox


Secrets Of My Name

Islamic Center

Prayers Time

Hijriah Date