« Home | Streetcar » | 4-in-1 blogs! » | Tense moment in Samads Community » | Smile In Your Sleep » | bodoonyer IE » | Firefox Extension yg aku pakai.. » | StumbleUpon rocks!! » | Save Paper, Save Earth! » | Blog pon ade spam? » | I've lost a 'memory'...darn... »

Tuesday, October 04, 2005 

Ramadhan, we meet again...



"O you who believe, fasting is prescribed for you as it was prescribed for those who came before you that you may keep your duty to your Lord (having taqwa)" (QS 2:185)


assalamualaikum...

Tonight is the 1st Ramadhan's night of 1426H...say our prayers to Allah s.w.t. for giving us the chance to meet Ramadhan once again...This is the month that all Muslims are waiting for, where we are even more closer to Allah, where all our good deeds are blessed exponentially and multiplied thousand times, where our sins are forvigen by Him, where devils are non-existence, where heaven's doors open widely and hell's door close tightly.....(there's more than you could ever imagine...)..We all should take full advantage of this month by doing more good deeds, behave well, change our manners and attitude from worst to best...He will sanctify each and every bit of our good act, Insyaallah...

For this entry, I would like to fill up some good stuffs from various source, and would like to share it with you...

________________

For starters, visit here to know all about fasting, and here to
understand why we should be eager to meet the 'ultimate visitor'...
________________

This picture is taken from Aleng's friendster. I like it; I think its quite funny. However, syaitans aren't going anywhere. They are captured, chained, and punished mercilessly by angels by Allah's order throughout Ramadhan. Not even one of them ever manage to escape Allah's wrath.

Even when the 'real' devils are out in the way, we have to remember than inside ourself,there is this thing called desire (i mean, 'nafsu'), which COULD be our 'devil'...Our desire in everything is unlimited, and most of the time, uncontrollable.This month is the oppurtunity for us to defeat this desire, out biggest 'enemy' ever...


________________


I've taken this directly from here. This is a very nice prayers which can be recite in every Ramadhan day

Doa Hari - 1
Ya Allah! Jadikanlah Puasaku Sebagai Puasa Orang-Orang Yang Benar-Benar berpuasa. Dan Ibadah Malamku Sebagai Ibadah Orang-Orang Yang Benar-Benar Melakukan Ibadah Malam. Dan Jagalah Aku Dari Tidurnya Orang-Orang Yang Lalai. Hapuskanlah Dosaku Wahai Tuhan Sekalian Alam! Dan Ampunilah Aku, Wahai Pengampun Para Pembuat Dosa.

Doa Hari - 2
Ya Allah! Dekatkanlah Aku Kepada KeredhaanMu Dan Jauhkanlah Aku Dari Kemurkaan Serta BalasanMu. Berilah Aku Kemampuan Untuk Membaca Ayat-AyatMu Dengan RahmatMu, Wahai Maha Pengasih Dari Semua Pengasih!!

Doa Hari - 3
Yaa Allah! Berikanlah Aku Rezeki Akal Dan Kewaspadaan Dan Jauhkanlah Aku dari Kebodohan Dan Kesesatan. Sediakanlah Bagian Untuk Ku Dari Segala Kebaikan Yang Kau Turunkan, Demi KemurahanMu, Wahai Zat Yang Maha Dermawan Dari Semua Dermawan!

Doa Hari - 4
Ya Allah! Berikanlah Kekuatan Kepadaku, Untuk Menegakkan Perintah-PerintahMu, Dan Berilah Aku Manisnya Berzikir MengingatMu. Berilah Aku Kekuatan Untuk Menunaikan Syukur KepadaMu, Dengan kemuliaanMu. Dan Jagalah Aku Dengan PenjagaanMu Dan PerlindunganMu, Wahai Zat Yang Maha Melihat.

Doa Hari - 5
Ya Allah! Jadikanlah Aku Diantara Orang-Orang Yang Memohon Ampunan, Dan Jadikanlah Aku Sebagai HambaMu Yang Soleh Dan Setia Serta Jadikanlah Aku Diantara AuliyaMu Yang Dekat DisisiMu, Dengan KelembutanMu, Wahai Dzat Yang Maha Pengasih Di Antara Semua Pengasih.

Doa Hari - 6
Ya Allah! Janganlah Engkau Hinakan Aku Karena Perbuatan Maksiat Terhadap-Mu, Dan Janganlah Engkau Pukul Aku Dengan Cambuk Balasan-Mu. Jauhkanlah Aku Dari Hal-Hal Yang Dapat Menyebabkan kemurkaan-Mu, Dengan Anugerah Dan Bantuan-Mu, Wahai Puncak Keinginan Orang-Orang Yang Berkeinginan!

Doa Hari - 7
Ya Allah! Bantulah Aku Untuk Melaksanakan Puasanya, Dan Ibadah Malamnya. Jauhkanlah Aku Dari Kelalaian Dan Dosa-DosaNya. Dan Berikanlah Aku Dzikir Berupa Zikir MengingatMu Secara Berkesinambungan, Dengan TaufiqMu, Wahai Pemberi Petunjuk Orang-Orang Yang Sesat.

Doa Hari - 8
Yaa Allah! Berilah Aku Rezeki Berupa Kasih Sayang Terhadap Anak-Anak Yatim Dan Pemberian Makan, Serta Penyebaran Salam, Dan Pergaulan Dengan Orang-Orang Mulia, Dengan KemuliaanMu, Wahai Tempat Berlindung bagi Orang-Orang Yang Berharap

Doa Hari - 9
Ya Allah! Berikanlah Aku Petunjuk Kepada Ajaran-AjaranMu Yang Terang, Dan Bimbinglah Aku Menuju Kepada KerelaanMu Yang Penuh Dengan KecintaanMu, Wahai Harapan Orang-Orang Yang Rindu.

Doa Hari - 10
Ya Allah! Jadikanlah Aku Diantara Orang-Orang Yang Bertawakkal KepadaMu, Dan Jadikanlah Aku Diantara Orang- Orang Yang Menang DisisiMu, Dan Jadikanlah Aku Diantara Orang-Orang Yang Dekat Kepada-Mu Dengan IhsanMu, Wahai Tujuan Orang-Orang Yang Memohon.

Doa Hari - 11
Ya Allah! Tanamkanlah Dalam Diriku Kecintaan Kepada Perbuatan Baik, Dan Tanamkanlah Dalam Diriku Kebencian Terhadap Kemaksiatan Dan Kefasikan. Jauhkanlah Dariku KemurkaanMu Dan Api Neraka Dengan PertolonganMu, Wahai Penolong Orang-Orang Yang Meminta Pertolongan.

Doa Hari - 12
Ya Allah! Hiasilah Diriku Dengan Penutup Dan Kesucian. Tutupilah Diriku Dengan Pakaian Qana'ah Dan Kerelaan. Tempatkanlah Aku Di Atas Jalan Keadilan Dan Sikap Tulus. Amankanlah Diriku Dari Setiap Yang Aku Takuti Dengan PenjagaanMu, Wahai Penjaga Orang-Orang Yang Takut.

Doa Hari - 13
Ya Allah! Sucikanlah Diriku Dari Kekotoran Dan Kejelekan. Berilah kesabaran Padaku Untuk Menerima Segala Ketentuan. Dan Berilah Kemampuan Kepadaku Untuk Bertaqwa, Dan Bergaul Dengan Orang-Orang Yang Baik Dengan BantuanMu, Wahai Dambaan Orang-Orang Miskin.

Doa Hari - 14
Ya Allah! Janganlah. Engkau Hukum Aku, Karena Kekeliruan Yang Kulakukan. Dan Ampunilah Aku Dari Kesalahan-Kesalahan Dan Kebodohan. Janganlah Engkau Jadikan Diriku Sebagai Sasaran Bala' Dan Malapetaka dengan KemuliaanMu, Wahai Kemuliaan Kaum Muslimin.

Doa Hari - 15
Ya Allah! Berilah Aku Rezki Berupa Ketaatan Orang-Orang Yang Khusyuk Dan Lapangkanlah Dadaku Dengan Taubatnya Orang-Orang Yang Menyesal, Dengan KeamananMu, Wahai Keamanan Untuk Orang-Orang Yang Takut.

Doa Hari - 16
Ya Allah! Berilah Aku Kemampuan Untuk Hidup Sebagaimana Kehidupan Orang-Orang Yang Baik. Dan Jauhkanlah Aku Dari Kehidupan Bersama Orang-Orang Yang Jahat. Dan Naungilah Aku Dengan RahmatMu Hingga Sampai Kepada Alam Akhirat. Demi KetuhananMu Wahai Tuhan Seru Sekalian Alam.

Doa Hari - 17
Ya Allah! Tunjukkanlah Aku Kepada Amal Kebajikan Dan Penuhilah Hajat serta Cita-Cita Ku. Wahai Yang Maha Mengetahui Keperluan, Tanpa Pengungkapan Permohonan. Wahai Yang Maha Mengetahui Segala Yang Ada didalam Hati Seluruh Isi Alam. Selawat Atas Mohammad Dan Keluarganya Yang Suci.

Doa Hari - 18
Ya Allah! Sedarkanlah Aku Akan Berkat-BerkatMu Dan Sinarilah Hatiku Dengan Terang Cahayanya Dan Bimbinglah Aku Dan Seluruh Anggota Tubuhku Untuk Dapat Mengikuti Ajaran-Ajarannya, Demi CahayaMu Wahai Penerang Hati Para Arifin.

Doa Hari - 19
Ya Allah! Penuhilah Bagianku Dengan Berkah-Berkahnya, Dan Mudahkanlah Jalanku Menuju Kebaikan-Kebaikannya. Janganlah Kau Jauhkan Aku Dari Kebaikan- Kebaikannya, Wahai Pembed Petunjuk Kepada Kebenaran Yang Terang.

Doa Hari - 20
Ya Allah! Bukakanlah Bagiku Pintu-Pintu Syurga Dan Tutupkanlah Bagiku Pintu-Pintu Neraka, Dan Berikanlah Kemampuan Padaku Untuk Membaca Ai-Quran Wahai Penurun Ketenangan Di Dalam Hati Orang-Orang Mukmin.

Doa Hari - 21
Ya Allah! Berilah Aku Petunjuk Menuju Kepada KeredhaanMu. Dan Janganlah Engkau Benarkan Syaitan Untuk Menguasaiku. Jadikanlah Surga Bagiku Sebagai Tempat Tinggal Dan Peristirahatan, Wahai Pemenuh Keperluan Orang- Orang Yang Meminta.

Doa Hari - 22
Ya Allah! Bukakanlah Bagiku Pintu-Pintu KurniaMu, Turunkan Untukku Berkat-BerkatMu. Berilah Kemampuan Untukku Kepada Penyebab-Penyebab KeredaaanMu, Dan Tempatkanlah Aku Di Dalam SyurgaMu yang Luas.

Doa Hari - 23
Ya Allah! Sucikanlah Aku Dari Dosa-Dosa, Dan Bersihkanlah Diriku Dari Segala Aib.Tanamkanlah Ketaqwaan Di Dalam Hatiku, Wahai Penghapus Kesalahan Orang-Orang Yang Berdosa.

Doa Hari - 24
Ya Allah! Aku Memohon KepadaMu Hal-Hal Yang Mendatangkan KeredhaanMu, dan Aku Berlindung DenganMu Dan Hal-Hal Yang Mendatangkan KemarahanMu, Dan Aku Memohon KepadaMu Kemampuan Untuk MentaatiMu Serta Menghindari Kemaksiatan Terhadap-u, Wahai Pemberi Para Peminta.

Doa Hari - 25
Ya Allah! Jadikanlah Aku Orang-Orang Yang Menyintai AuliyaMu Dan memusuhi Musuh-MusuhMu. Jadikanlah Aku Pengikut Sunnah-Sunnah, Pengikut NabiMu, Wahai Penjaga Hati Para Nabi.

Doa Hari - 26
Ya Allah! Jadikanlah Usahaku Sebagai Usaha Yang Disyukuri, Dan dosa-Dosaku Diampuni, Amal PerbuatanKu Diterima, Dan Seluruh Aibku Ditutupi, Wahai Maha Pendengar Dari Semua Yang Mendengar.

Doa Hari - 27
Ya Allah! Rizkikanlah Kepadaku Keutamaan Lailatul Qadr, Dan Ubahlah Perkara-Perkaraku Yang Sulit Menjadi Mudah. Terimalah Permintaan Maafku, Dan Hapuskanlah Dosa Dan Kesalahanku, Wahai Yang Maha Penyayang Terhadap Hamba-HambaNya Yang Soleh.

Doa Hari - 28
Ya Allah! Penuhkanlah Hidupku Dengan Amalan-Amalan Sunnah, Dan muliakanlah Aku Dengan Terkabulnya Semua Permintaan. Dekatkanlah Perantaraanku KepadaMu Diantara Semua Perantara, Wahai Yang Tidak Tersibukkan Oleh Permintaan Orang-Orang Yang Meminta.

Doa Hari - 29
Ya Allah! Liputilah Aku Dengan Rahmat Dan Berikanlah Kepadaku Taufiq Dan Penjagaan. Sucikanlah Hatiku Dan Noda-Noda Fitnah Wahai Pengasih Terhadap Hamba- HambaNya Yang Mukmin.

Doa Hari - 30
Ya Allah! Jadikanlah Puasaku Disertai Dengan Syukur Dan Penerima DiAtas Jalan KeredhaanMu Dan Keredhaaan Rasul. Demi Kenabian Muhammad saw dan Keluarganya Yang Suci, Dan segala Puji Bagi Allah Tuhan Sekalian Alam.

________________

I've just recieved a message from my abah..."Selamat berpuasa, semoga Ramadhan kali ini lebih baik dari dahulu dari kita semula"...It twitches me somewhat, not because the message itself, but it makes me feel guilty for not contacting them for so long...I mean, way TOO long...I then looked at my family photos on my wall...I feel sorrow...I missed my abah...I missed my mama...I missed my family....I think i've become somewhat disobedient son...Even parents cared about their children more than the other way around...I cried :((

"Insyaallah, Mudah-mudahan kita semua perolehi keberkatan Ramadhan dariNya" is my reply, and the only thing I could do, period. I'll contact them whenever is possible, insyaallah...

________________

Lastly, don't forget to recite our fasting intention (niat), whether for whole month or every Ramadhan day...

For daily recite:



"Nawaitu shauma ghaddhin 'an adai fardhi syahri ramadhana hazihissanati lillahi ta'ala"
"Sahaja aku berniat puasa esok hari untuk menunaikan fardu Ramadan tahun ini kerana Allah Taala."
"I will fast in days of Ramadhan this year because of Allah taala"

One more thing, try to fill up our night with tarawikh...We might meet the lovely 'Lailatul Qadar', insyaallah...

Happy fasting!

alhamdulillah...sahabat ku shahiran dah insaf....semoga keinsafan mu berterusan hingga ke akhir hayat....AMIN.....

Harini hari ke3 POsE.tadi sahur dengan shagy,pakya n wady.sahur sambil tegelaK2 KetAWa2 macam2 HaL yanG mengGelikan hati sumer keluaR,, makan nasik lauk kentang goreng,TeLOr dadaR, sarDin murah (saVe bagEt) n minOm air R.O (rebes osmosis).

Tahun2 dePan dah taK rase dah camni..
masing2 denGAn haLuaN masing2.
:>menCari maTlamaT hidUp.

menJAdi insaN BerGUna >
bAlas jaSa Ibu BaPa>
BerbaKTi pada agama/bangsa/negara.

gooD LucK to aLL my Friends.
together we MakE A great coMmuniTy.
-cipan PonGkes F.C-
hehe:]

Post a Comment

About Me

  • I'm Shah-Azz, Inc.
  • From Putra Permai, Selangor, Malaysia
  • Excellence Forever...
My profile

Affiliations

    Powered by Blogger

    Innovation delivered

    Get Firefox

    Alternative Browser Alliance

Statistics

Malaysian Time

Your IP Address

Counters

    Free Hit Counter

Locations

Online Users

Your Origin Links

Who Links To Me?

Countries

Education Level

Chatterbox


Secrets Of My Name

Islamic Center

Prayers Time

Hijriah Date